Hopp til innhold

- Ikke bli som førskolelærerne

Det bør være stor forskjell på privat barneoppdragelse og pedagogikken i barnehagen, mener den kjente familieterapeuten Jesper Juul.

Jesper Juul

Barn tåler maks 6-7 timer pedagogikk om dagen, mener familieterapeuten Jesper Juul.

Foto: NRK

I hverdagens små og store problemer er det lett for småbarnsforeldre å se til førskolelærerne i barnehagen etter forbilder.

Men det er en stor feil, ifølge familieterapeuten Jesper Juul.

- Barn tåler maks 6-7 timer pedagogikk om dagen. Så må de ha et samvær med voksne der det er mye mer kontakt, omsorg og varme, og mye mer irrasjonalitet. Ellers blir de bokstavelig talt helt ute av seg, sier han til NRK Puls.

Går inn i en rolle

Skal man drive pedagogisk barneoppdragelse, må man gå inn i et slags rollespill, mener Juul.

- De stakkars foreldrene gjør hva de kan for å følge opp når barna kommer hjem proppfulle av ekstern stimuli. Foreldre stresser for å løse en oppgave på en måte de slett ikke kan løse den på, sier han.

Juul understreker at dette ikke er ment som en kritikk av enkeltforeldre, men av et fenomen som han mener har satt seg i den nordiske folkesjelen.

- Historisk sett har vi basert vår barneoppdragelse på 90 prosent moral og 10 prosent kunnskap. Nå er det på en måte omvendt, fordi vi har så utrolig mye forskning på barn og barns utvikling. Så nå er det 90 prosent kunnskap, og da er det klart man blir usikker, fremholder han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

To vidt forskjellige ting

Jesper Juul

Det som fungerer i barnehagen, fungerer ikke hjemme, mener Jesper Juul.

Selv om det kan være fristende å prøve å etterligne voksne i barnehagen, mener Juul man skal være bevisst på at dette ikke kan overføres direkte.

- Når jeg underviser barnehageansatte, sier jeg til dem at de må huske på at det er stor forskjell på en familie og en barnehage. De løsningene som kanskje fungerer i en barnehage, fungerer ikke hjemme, sier han.

- Barnehagepedagogene har minimal utdannelse i hva en familie er for noe. De har sin egen private erfaring, og det er det.

Juul skulle ønske at foreldre tenkte mer selv, i stedet for å prøve å leve opp til de måtte føle av forventninger.

- La barna kjede seg

Jesper Juul mener nonstop-pedagogikken gjør at barna ikke kommer i kontakt med sin egen kreativitet.

- Det som skjer er at barna blir avhengige av stimuli utenfra, enten det er voksne som setter igang lek eller hva de nå gjør. Når de kommer hjem, er det naturlig at de vil ha mer. Det blir en slags underholdning, sier han.

Juul mener vi må la barna kjede seg hjemme.

- Når barna sier at de kjeder seg, er det riktige svaret «Hjertelig tillykke. Det blir spennende å se hva du finner på!».

Barna vil bli frustrerte, men i løpet av maks 20 minutter er de i gang med noe som kommer innenfra, mener Juul.

Lærer ikke å være voksen

Gode barnehager har Jesper Juul mye godt å si om. Der lærer barna å være barn. Det de derimot ikke lærer i barnehagen, er hva det vil si å være voksen.

- Det kan man kun lære av sine foreldre, og det krever at foreldrene gjør voksenting. At de tar seg tid til å ligge en halvtime på sofaen, shoppe eller hva de nå vil, snakke med hverandre, slår Juul fast.

- Vi ser nå en generasjon av ungdom som i katastrofal grad mangler livskompetanse. De har ingen trening i å takle frustrasjon og nederlag, og de har ikke øvelse i å være lei seg og oppleve at det går over.

- De blir liksom deprimerte og kan ikke finne mening i livet. Og det skyldes i høy grad at de mangler erfaring fra voksne forbilder i å håndtere voksenlivet sitt, mener han.

- Ensomt i sentrum

Juul mener de fleste familier er mer enn gode nok til å sette barna i sentrum og tenke på deres behov.

- Men når man er i sentrum, er man også veldig ensom. Og det er jo det vi ser, at mange barn har mye frustrasjon og aggresjon fordi de «sitter i sentrum og fryser», forteller han.

- Hvis man føler at det å ha barn er en veldig stor oppgave, er det et tegn på at man er på gal vei. Det er ingen barn som har behov for å bli betraktet som en veldig stor oppgave. Da er det kanskje på tide å slakke på kravene, foreslår Juul.

Bør foreldre droppe pedagogikken og gjøre mindre på barnas premisser? Delta i diskusjonen nedenfor!

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)