skilleStemmer fra arkivetskilleLitteraturquizskille_slutt
litteratur_forfattere_3_1_banner
Her er du: NRK.no > Nyheter > Kultur > Forfattere Sist oppdatert 13:49
Forfatterarkivet er under arbeid, og vil komme i en ny og bedre versjon.

 

Tor Ulven - Biografi

Tor Ulven var en av Norges mest innflytelsesrike forfattere på 1980- og 90-tallet. Etter at han tok sitt liv i 1995, har det blitt vanlig, enten man er det bevisst eller ei, å lese Ulvens bøker i lys av hans endelikt og lete etter foregripelser av hans død i tekstene, skriver Sindre Mekjan:

Publisert 04.04.2002 13:31.
Tor Ulven har fått ord på seg for å være en svært vanskelig og utilgjengelig forfatter. I en artikkel i Dagbladet sommeren 1999 spør forfatteren Karl Ove Knausgård hvorfor. Knausgård sier han selv synes tekstene var bortimot uforståelig da han leste dem for første gang på begynnelsen av 90-tallet. Men ikke nå lenger. Årsaken er, ifølge Knausgård, at Ulven har påvirket en hel generasjon forfattere og lesere og endret vår forståelse av hvordan litteratur kan skrives.


Debuterte som 19-åring

Ulven debuterte allerede som 19-åring med dikt i det litterære undergrunnstidsskriftet ”Dikt & Datt”. Samme år publiserte han gjendiktninger av den fransk-tyske billedhuggeren, maleren og poeten Has Arp. Ulven var på dette tidspunktet svært påvirket av surrealismen, noe som også tydelig preger hans første diktsamling ”Skyggen av urfuglen” (1977). I den følgende diktsamlingene, ”Etter oss, tegn” (1980), har han allerede begynt å legge fascinasjonen for surrealismen bak seg. Som tittelen antyder, handler diktene om et liv som aldri kan gjøres nærværende som liv, men bare som tegn etter noe som har vært. ”De reiste. De etterlot/også tegn, de/fra-/værende,” skriver han blant annet.


Dødsbevissthet

Også i samlingene ”Forsvinningspunkt” (1981), ”Det tålmodige” (1987) og ”Søppelsolen” (1989) kommer en sterk dødsbevissthet og en livsfilosofisk pessimisme til uttrykk. Ulven har selv ved flere anledninger henvist til den tyske eksistensfilosofen Arthur Schopenhauer som er den filosofi som har satt pessimismen klarest i system. Men til tross for Ulvens åpenbare pessimisme, har det vært en tendens til å overfokusere på de mørke dragene i forfatterskapet. Dette har sammenheng med en personmytologi spunnet rundt Ulvens liv og død.

Etter at han tok sitt liv i 1995, har det blitt vanlig, enten man er det bevisst eller ei, å lese Ulvens bøker i lys av hans endelikt og lete etter foregripelser av hans død i tekstene.

I ”Skjelett og hjerte. En bok om Tor Ulven” (1999), forsøker Henning Hagerup og Torunn Borge å gi et mer nyansert bilde av forfatterskapet. De har blant annet bestrebet seg på å se nærmere på bruken av humor i tekstene, trekke fram lysmetaforene og belyse religiøse motiver i verkene til ateisten Ulven. I tillegg har Hagerup og Borgen trukket fram samfunnskritiske og politiske aspekter ved forfatterskapet som tidligere har vært oversett.


Kultstatus

Ulven oppnådde tidlig en slags kultstatus i et lite miljø av forfattere og litterater. Men det var først med diktsamlingen ”Det tålmodige” i 1987 kritikerne la merke til ham. Ulvens sentrale rolle i norsk litteratur ble deretter ytterligere befestet av bøkene han gav ut på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet: ”Gravgaver” (1988), ”Nei, ikke det” (1990), ”Fortæring ” (1991), ”Avløsning” (1993), ”Vente og ikke se” (1994), ”Stein og speil” og ”Mixtum compositum” (1995), som inneholder både prosa og lyrikk.
Etterlatte dikt utkom i 1996 og i 1997 ble det utgitt en samling essays av Ulven. "Tor Ulven. Samlede dikt" utkom i 2000.


Sindre Mekjan
NRK Litteratur


 
10 SISTE LITTERATUR
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no