01.09.2014

Riksteatret gir Egner til Homlung

Foto Christian HougeFoto Christian Houge

Det var en lettet Otto Homlung som med glimt i øyet kunne fortelle at han endelig er kommet inn i Torbjørn Egner-klubben av norske prestisjeregissører. Han skal sette opp Dyrene i Hakkebakkeskogen som figurteatret for Riksteatret. Med premiere 2. september i Ørsta.

Av:
Lisa Kristin Strindberg

"Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen er en veldig god barnekomedie, sier Homlung til Nettkultur. "Den er menneskelig varm og har klare konflikter. Og både Stein Winge, Kjetil Bang-Hansen og Sverre Udnæs har gjort dette før meg.

Shakespeare, Strindberg og Esp

Guri Johnsen og Bjørn Sundquist i Guri Johnsen og Bjørn Sundquist i "Dødsdansen".Foto Ola Røe

Riksteatret har to egenproduksjoner og to innkjøpte suksesser på planen i høst. Strindbergs "Dødsdansen" er en suksess av Tyra Tønnesen med Bjørn Sundquist og Guri Johnson, som teatersjef Bente Erichsen har hentet fra Hålogaland Teater. "Espresso-rett i koppen" er en personlig monolog av og med Jacob Margido Esp, regi Helle Ottesen fra Trøndelag Teater. Høstens største satsning er "Romeo og Julie" i Bentein Baardsons regi. Her møter du unge, ferske skuespillere, de fleste av dem utdannet i utlandet, som har kjempet for rollene gjennom auditions.

Otto Homlung og fortellerne

Tidligere teatersjef på Det Norske Teatret, Otto Homlung, har gitt oss det han kaller "de store fortellere" på teatret de senere årene. I samarbeid med dramaturger ved teatrene har han dramatisert og regissert "Medmenneske" av Olav Duun og "Den fjerde nattevakt" av Falkberget for Riksteatret; "Anna Karenina" av Leo Tolstoj for Det Norske, og Ellen Horns comeback i "Undset". Og etter "Hakkebakkeskogen" skal Homlung sette opp sin bearbeiding av Johan Falkbergets "Juvikfolket", (siste 3 bøker), på Det Norske Teatret.

Nobelpris

Sigrid Undset, Olav Duun og Johan Falkberget debuterte alle i 1907. Og da Undset mottok Nobelprisen i litteratur i 1928, åpnet hun sin tale med å si at det er en annen norsk forfatter som like gjerne skulle stått der hun sto. Og hadde da Olav Duun i tankene.

"Dersom Olav Duun hadde skrevet på et av verdensspråkene, hadde han vært en av de internasjonalt store fortellerne" sier Otto Homlung til Nettkultur.

Se også