– Jeg hadde ikke tenkt noe spesielt på å lage film før, men det føles inspirerende å fornye seg litt, sier klesdesigner Iselin Engan, som er kjent fra første sesong av TV3-serien Designerspirene.
Hun har laget sin første film, «Rend Fou», og den har verdenspremiere på Nasjonalgalleriet i kveld.
Fokus på stemningen
I Engans film ser man blant annet en modell kledd i en lang, hvit organzakjole. Designeren forteller at kjolen er modulbasert, som betyr at den kan tas fra hverandre og settes sammen på ulike måter.
Men det er likevel ikke plagget hun først og fremst ville vise frem.
– Hovedelementet i filmen er uten tvil stemningen. Tanken var å skape et miljø hvor kolleksjonen hører hjemme. Kjolen er tenkt som en representant for både kolleksjonen og de psykologiske tilstandene hovedpersonen er preget av.
Tittelen «Rend Fou», som på norsk betyr noe sånt som «gjør en gal», skal ifølge Engan henspille på prosessen hovedpersonen går gjennom.
– Jeg synes at tittelen er emosjonelt presis samtidig som den gir rom for ulike lesninger av bildene og forløpet i filmen.
Inspirasjon har hun hentet fra flere steder, men hovedsakelig fra modernistisk kunst.
– Dessuten har det blitt mye film i det siste. Bergman, Polanski og Hitchcock, blant annet. Det bærer nok filmen også preg av, legger hun til.
Brukte klær som agn
Engan forteller at dette var et lavbudsjettsprosjekt, men hun klarte likevel å hente inn god hjelp utenfra. Blant annet har Spellemannvinner Susanne Sundfør bidratt med musikk til filmen.
– Jeg har klart å rekruttere mennesker som jobber på et veldig høyt nivå. De stilte opp gratis eller for en symbolsk sum, sier hun, og innrømmer at noen av dem tok mer enn gjerne imot hennes kreasjoner som betaling.
Se Iselin Engan snakke med Nasjonalgalleriet om motefilmen «Rend Fou»:
Importert trend
Engans motefilm er ikke den første av sitt slag. De siste årene har flere kjente filmregissører laget kortfilmer for store motemerker, og noen klesdesignere har prøvd seg bak kameraet.
I 2004 laget «Moulin Rouge»-regissør Baz Luhrmann en seks minutters film for parfymen Chanel No 5. Siden har flere kjente filmskapere som Martin Scorsese, Ridley Scott og «Amélie»-regissør Jean Pierre-Jeunet, gjort det samme.
Regissør David Lynch, kjent for kultfilmen «Eraserhead» og den prisbelønte «Elefantmannen», har også nylig begitt seg på en seksten minutters film for motehuset Dior. Filmen heter «Lady Blue Shanghai» og har «La Vie en Rose»-stjerne Marion Cotillard i hovedrollen.
Moteskapere som Tom Ford og Karl Lagerfeld har i sin tur tatt på seg regissørhatten og kommet med egne filmer – Ford med «A Single Man» og Lagerfeld med kortfilmen «Remember Now».
Engan sier at film er et perfekt medium for å presentere referanser og skape atmosfære.
– Film er preget av en nærhet som kler motekonteksten godt, og som jeg synes trengs. På film kan man skape en slags verden, og det er det man gjør i forkant av en kolleksjon, man bestemmer seg for hvilket univers man vil befinne seg i.
– Ikke reklamefilm
Selv om motefilmer primært har blitt sett på som en kunstnerisk form for markedsføring, vil ikke Engan karakterisere sitt prosjekt som reklamefilm.
– Jeg føler veldig ofte at mening bestemmes utfra motivasjonen, og min intensjon her har ikke vært å reklamere for meg selv. Jeg håper at filmen kan være noe som folk synes er kunstnerisk interessant i seg selv, sier designeren.
Filmen kommer til å vises under utstillingen Was it a dream? på London Design Festival. Engan røper at hun også har planer om å få den med på ulike festivaler og konkurranser innenfor motefilm og design generelt.
Hun ser heller ikke bort fra at det kan bli flere filmer i fremtiden.
– Jeg tror ikke det er noen vei utenom filmmediet hvis man tar i betraktning den utbredelsen YouTube og sosiale medier har fått. Film sprer seg som ild i tørt gress om dagen, så jeg regner med at det blir mer motefilm med tiden.
Iselin Engans «Rend Fou» blir vist for første gang i dagens episode av Nasjonalgalleriet, kl. 21.30 på NRK2.
Den vil også bli lagt ut på designerens nettside og på nettstedene Vimeo og YouTube.