Hopp til innhold

– Den våte drømmen er Hurtigruta

De har filmet Bergensbanen, Bybanen og Flåmsbana. Men den store drømmen er å følge Hurtigruta minutt for minutt - et program som vil vare i fem og et halvt døgn.

Flåmsbanen og Hurtigruta

Etter å ha filmet flere togreiser minutt for minutt, vil NRK prøve seg på det samme med Hurtigruta.

Foto: NRK/Handout

– Det hadde vært helt kanon å sende turen langs norskekysten i sin fulle lengde på fjernsyn. Det er den store drømmen, forteller Rune Møklebust, programsjef i NRK Hordaland.

Søndag er det klart for nok en togtur på NRK. Denne gangen er det den spektakulære togturen på Flåmsbana du kan følge fra sofakroken.

Nå vil Møklebus dra konseptet ut på bøljan blå.

– Vi har konkrete planer om å filme Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes i sin helhet. Det er ikke bestemt, med det er gode muligheter for at det skjer, sier han.

– Til og med kattene fulgte med

«Bergensbanen - minutt for minutt» ble en stor suksess. 1,2 millioner TV-seere fikk med seg hele eller deler av togturen fra Bergen til Oslo. Programmet varte i sju timer og 16 minutter.

– Vi trodde det kunne bli moro å filme togturen i sin helhet, men vi hadde aldri trodd at det skulle ta sånn av. Folk forteller oss at til og med kattene deres satt fjetret foran TV-skjermen, sier Møklebust.

Programmet fra Flåmsbana blir mye kortere, naturlig nok, da turen kun tar rundt 60 minutter.

– Programmet blir jo dermed også lettere å selge til internasjonale selskaper, da det er innenfor standardisert programlengde. Vi prøvde å selge «Bergensbanen - minutt for minutt», men det var for langt for de fleste. Bortsett fra for danskene, forteller programsjefen.

– Dumme nordmenn

– Danske medier har vært veldig interesserte i dette konseptet, men de har også framstilt nordmenn som ganske dumme, som kan sitte og stirre på en togtur i over sju timer, flirer Møklebust.

NRK på Bergensbanen

1,2 millioner seere var innom Bergensbanen - minutt for minutt. Nå skal den vises i Danmark.

Foto: NRK

«Bergensbanen - minutt for minutt» vises i Danmark på DR2 søndag.

– Det blir jo spennende å se hvordan seertallene blir i Danmark. De forventet mellom 10-20.000 seere, men jeg har en mistanke om at det kan bli litt flere enn de tror, sier Møklebust.

Vil filme flyturer

Møklebust har flere ting på ønskelisten etter at Flåmsbana har blitt sendt.

– Vi har lyst til å lage Nordlandsbanen - minutt for minutt. Jeg har ikke toget den strekningen selv, men jeg har hørt at det er en flott reise med fantastisk natur. Vi får se om folk vil ha mer.

Nordlandsbanen

Møklebust vil gjerne filme den vakre naturen langs Nordlandsbanen.

Foto: Rune Fossum

– Vi har også tenkt på Ofotbanen fra Narvik til Luleå - det ville jo blitt et samarbeid på tvers av landegrensene, fortsetter han.

Men det er ikke bare togreiser som fascinerer programsjefen, han har også mer høytsvevende drømmer.

– Vi har tenkt på å filme flyreiser - for eksempel en tur med Widerøe fra Nord-Norge, langs kysten til Sør-Norge. Det hadde vært tøft, sier Møklebust entusiastisk.

I beste sendetid

Programmet fra Flåmsbana sendes på NRK1 klokken 20.05 førstkommende søndag. Kanalsjef Lise Storm Hansen tror det vil falle i smak hos seerne.

– Dette er en annen type togreise enn «Bergensbanen - minutt for minutt». Den er mye kortere, og det er derfor vi kan sende den på hovedkanalen i beste sendetid.

– Jeg tror vi vil ha minst like mange seere som sist - rundt 400-500.000 som vil se hele reisen, spår Storm Hansen.

Møklebust selv tør ikke å spå noe, men håper på at det blir like mange som tar Flåmsbana hvert år - rundt 500.000.

– Hvem hadde for et par år siden trodd at en tur med Flåmsbana i sin fulle lengde skulle bli vist på NRK1 i beste sendetid? Det er tydelig at vi har truffet en nerve hos folk med dette konseptet, avslutter han.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober