Hariton Pushwagner kan få verdensomspennende markedsføring gjennom en gullkantet avtale med den franske papirprodusenten Canson Arches. Selskapet som er verdensledende innen kunst- og fotopapir, har tidligere samarbeidet med blant andre Andy Warhol.
Se video:
Gjennombrudd på verdensmarkedet
Pushwagner, som
etter en mangeårig strid med sin tidligere samarbeidspartner, , med verk laget på nettopp Cansons papir. Nå kan han stå foran sitt definitive gjennombrudd på verdensmarkedet.– I prinsippet er vi enige med Canson Arches om en intensjonsavtale hvor vi skal inngå et gjensidig samarbeid, sier Pushwagner til NRK.
Hvis intensjonsavtalen blir til en bindende avtale, skal Pushwagner snakke varmt om, og benytte Cansons kunstpapir.
– Som gjenytelse vil jeg få world wide visibility, sier kunstneren.
– Selger sjela si
Men ikke alle er like begeistret på Pushwagners vegne. NRKs kunstkritiker, Mona Pahle Bjerke, mener at Pushwagner selger sjela si.
– Jeg synes det er litt rart at man snakker om dette som om dette var en internasjonal lansering, hva nå enn det måtte bety i kunstens verden. For det oppleves av meg som en forretningsavtale.
Pahle Bjerke opplever avtalen som ekstra forstemmende ettersom Pushwagners prosjekt har konsumkritikk som sin kjerne.
– I Pushwagners prosjekter handler det nettopp om individets kår i en gjennomkommersialisert virkelighet og det handler om ofrene for konsumkulturen, hvor preget vi for eksempel er av vanetenkning.
– Navnet Pushwagner spiller også på ordet handlevogn som en kritisk kommentar til shoppingkulturen. Jeg føler at hans kritikk, kjernen i hans prosjekt, står ganske kastrert tilbake når han nå selger seg på denne måten.
– Eneste i Norden
Forfatter og journalist Petter Mejlænder som skriver på en biografi om Pushwagner, på sin side omtaler avtalen som Pushwagner er i ferd med å inngå som svært eksklusiv.
– Pushwagner er den eneste kunstneren de har tatt kontakt med i Norden for å få demonstrert kvaliteten på papiret. Det viktige er at han blir kjent i alle sentrale metropoler hvor kunsten blir tatt seriøst, hvor det er stor omsetning av kunst, og hvor det er vesentlige museer.
– Mye morsommere å tegne på
Mejlænder arbeider selv som fotograf, og mener papiret er helt spesielt.
– Det har en mykhet i seg, og en helt annen dybdeeffekt. Når man trykker fotografier på det, ser det nesten ut som maleri.
Pushwagner selv har dette å si om papiret han skal representere og promotere:
– Det er mye morsommere å tegne på! Det er det beste kunstpapiret som fins.
– Skriver kontrakt denne uken
– Jeg tror ikke egentlig at han ser hva han begir seg inn på, sier Mona Pahle Bjerke om Pushwagner.
Hun stiller spørsmål ved hvor mye kunst det blir igjen når Pushwagners kunst presenteres med selskapets logo påklistret.
– Det er ikke sikkert at det vil oppleves som kunst, mener hun, og trekker fram Piet Mondrian som eksempel. Kosmetikkselskapet L'Oréal brukte kunst av nederlenderen, som utgangspunkt for designet på produktserien «Studio Line».
– Selv fram til i dag tenker vi på hårspray når vi ser Mondrians bilder. Det er en uheldig virkning. Jeg er redd for at denne avtalen vil utarme Pushwagners prosjekt.
Selskapet Canson Arches vil ikke si noe om avtalen med Pushwagner før kontrakten er klar.
– Jeg regner med at kontrakten blir klar denne uken, men før den er undertegnet kan jeg ikke gi noen detaljer, skriver Chris Crangle, forretningsdirektør i selskapet, i en e-post til NRK.