– Google, som eier YouTube, har inngått partnerskap med veldig mange fjernsyns-, film- og plateselskaper, faktisk så mange som titusen, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, Anders Fagerjord.
Han er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon.
Kroner i kassen
Eventyret YouTube startet for seks år siden. Da ble www.youtube.com registrert, og Jawed Karim lastet opp den første videoen.
Se den her, «Me at the zoo»
Les: Eventyrlig femåring
Google tjener ikke penger på syngende babyer eller rapporter fra lokale dyrehager.
– YouTube vil ha musikk, nyhetsstoff, sport og fiksjon. Mye av det du finner på forsiden, er videoer som Google har betalt penger for, sier Fagerjord.
Veldig få amatører
Ifølge analyseselskapet Hudson Square Research ble bare 14 prosent av de mest sette videoene på YouTube de siste tre månedene laget av amatører.
– Jeg tenker YouTube når jeg lager musikkvideoer, sier den kjente norske musikkvideoregissøren, Ray Kay.
Han har regissert musikkvideoer for artister som Lady Gaga, Beyoncè Knowles og Enrique Iglesias.
Viktig musikk-arena
Alle er enige om at YouTube er en viktig arena for å markedsføre musikk.
Femten år gamle Nora Foss Al-Jabris nettvideoer førte henne ut i verden. Gjøvik-jenta la ut amatørvideoer av seg selv for første gang i 2007. Da var hun 11 år.
– Det tok ikke lang tid fra vi la ut de første snuttene til interessen eksploderte både blant fans og media. Det var ganske spennende for et lite barn, sa Foss Al-Jabri, da debutalbumet hennes kom for noen dager siden.
Se innslaget i Dagsrevyen:
– Ingen konkurrent i dag
NRK publiserer også sitt innhold på en egen YouTube-kanal i dag. Men det er mulig at nettstedet i fremtiden kan bli sett på som en konkurrerende kanal, sier medieutvikler i NRK, Nicolai Flesjø.
– Hvis vi ser at YouTube kjøper opp innholdsleverandører, og ikke bare er en publiseringsplattform, må vi se på det med nye øyne. Da nærmer det seg et konkurranseforhold, sier Flesjø.
To milliarder videoer
Ingrid Dynna er ansvarlig for YouTube Norge. Hun bekrefter at det begynner å bli ganske mye profesjonelt innhold på nettstedet.
– Hver dag blir det sett to milliarder videoer på YouTube, rundt 20 prosent av dem er laget av profesjonelle. Musikk- og platebransjen er blant de mest populære. Sport får også mer og mer trafikk, sier Ingrid Dynna.
Hun tror at det først og fremst er de profesjonelle partnerne som tjener penger på å være på YouTube.
– For oss er det viktigst at brukerne får det de etterspør, ikke at vi tjener penger, sier hun.
Hør henne i Kulturnytt: