Hopp til innhold

Fra dansende småbarn til fotballkamper og serier

Verdens tredje største nettsted er i endring. 86 prosent av de mest sette videoene på YouTube er laget av profesjonelle.

Chad Hurley og Steven Chen

Chad Hurley og Steve Chen startet eventyret YouTube sammen med Jawed Karim i 2005.

Foto: TONY AVELAR / AP

– Google, som eier YouTube, har inngått partnerskap med veldig mange fjernsyns-, film- og plateselskaper, faktisk så mange som titusen, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, Anders Fagerjord.

Han er forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon.

Kroner i kassen

Eventyret YouTube startet for seks år siden. Da ble www.youtube.com registrert, og Jawed Karim lastet opp den første videoen.

Se den her, «Me at the zoo»

Les: Eventyrlig femåring

Google tjener ikke penger på syngende babyer eller rapporter fra lokale dyrehager.

– YouTube vil ha musikk, nyhetsstoff, sport og fiksjon. Mye av det du finner på forsiden, er videoer som Google har betalt penger for, sier Fagerjord.

Veldig få amatører

Ifølge analyseselskapet Hudson Square Research ble bare 14 prosent av de mest sette videoene på YouTube de siste tre månedene laget av amatører.

Ray Kay

Ray Kay, eller Reinert K. Olsen som han egentlig heter.

Foto: Per Onsheim / NRK

– Jeg tenker YouTube når jeg lager musikkvideoer, sier den kjente norske musikkvideoregissøren, Ray Kay.

Han har regissert musikkvideoer for artister som Lady Gaga, Beyoncè Knowles og Enrique Iglesias.

Viktig musikk-arena

Alle er enige om at YouTube er en viktig arena for å markedsføre musikk.

Femten år gamle Nora Foss Al-Jabris nettvideoer førte henne ut i verden. Gjøvik-jenta la ut amatørvideoer av seg selv for første gang i 2007. Da var hun 11 år.

– Det tok ikke lang tid fra vi la ut de første snuttene til interessen eksploderte både blant fans og media. Det var ganske spennende for et lite barn, sa Foss Al-Jabri, da debutalbumet hennes kom for noen dager siden.

Se innslaget i Dagsrevyen:

Video Plateaktuelle Nora Foss Al-Jabri slo gjennom på Youtube

Nora Foss Al-Jabri slo gjennom på YouTube

– Ingen konkurrent i dag

NRK publiserer også sitt innhold på en egen YouTube-kanal i dag. Men det er mulig at nettstedet i fremtiden kan bli sett på som en konkurrerende kanal, sier medieutvikler i NRK, Nicolai Flesjø.

– Hvis vi ser at YouTube kjøper opp innholdsleverandører, og ikke bare er en publiseringsplattform, må vi se på det med nye øyne. Da nærmer det seg et konkurranseforhold, sier Flesjø.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

To milliarder videoer

Ingrid Dynna er ansvarlig for YouTube Norge. Hun bekrefter at det begynner å bli ganske mye profesjonelt innhold på nettstedet.

– Hver dag blir det sett to milliarder videoer på YouTube, rundt 20 prosent av dem er laget av profesjonelle. Musikk- og platebransjen er blant de mest populære. Sport får også mer og mer trafikk, sier Ingrid Dynna.

Hun tror at det først og fremst er de profesjonelle partnerne som tjener penger på å være på YouTube.

– For oss er det viktigst at brukerne får det de etterspør, ikke at vi tjener penger, sier hun.

Hør henne i Kulturnytt:

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober