Det har vært et godt år for norsk kino, med «Bølgen» og «Flåklypa» som mest besøkte filmer. Det amerikanske filmåret har heller ikke vært dårlig, med gigantiske blockbustere som «Star Wars», «Jurassic World», «Avengers» og den syvende «The Fast and the Furious»-filmen.
Men det gode året blir som et artig apropos å regne hvis man måler det opp mot veksten i verdens mest folkerike land.
I Kina har nemlig kinomarkedet vokst med nesten 50 prosent siden i fjor, nærmere bestemt 48,3 prosent, skriver Los Angeles Times. Inntektene summeres opp til rundt 60 milliarder kroner.
Hele 9000 nye kinosaler har kommet til i løpet av 2015. Med en total av 32.000, vil det si 40 prosent vekst.
- Les også: Star Wars har spilt inn én milliard dollar på rekordtid
- Les også: En «reality check» av Reodor Felgens oppfinnelser
Særbehandler lokale filmer
Hollywood har for lengst siktet seg inn på det raskt voksende markedet i Kina, men der får de lite hjelp.
Hvilke filmer som vises i de 32.000 kinosalene er langt fra et åpent marked. Forholdet mellom utenlandsk og lokal film blir nøye fulgt med på av kinesiske myndigheter, som har laget grenser for hvor mange utenlandske filmer som får vises i landet.
Kineserne har flere ganger satt opp mange Hollywood-filmer i samme perioder, slik at de tar inntekter fra hverandre.
– Hvor godt ville kinesiske filmer klart seg uten spesialbehandling, det er millionspørsmålet, sier Rance Pow, president i Artesian Gateway, som opptrer som konsulent for den kinesiske filmmarkedet.
- Les også: Vatikanet slakter den nye Star Wars-filmen
- Les også: Forbes: Dette er de mest overbetalte skuespillerne i Hollywood
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kina vil til USA
Han forteller også at krefter i Kina gjerne vil investere andre veien, men får lite hjelp fra hjemlige myndigheter.
– Et betydelig antall av de kinesiske aktørene ønsker å være globale aktører. Det er smart å investere direkte i Hollywood. Kineserne ser i større grad Kina som et av flere markeder i en global sammenheng, sier Pow.
Kina satser stort på egenproduserte filmer, og også den pila peker oppover. 61 prosent av filmene som ble vist på kino var kinesiske, mot 54 prosent i fjor.
Syv av de ti mest innbringende filmene var også «made in China».
«Monster Hunt», som du sikkert aldri har hørt om, tjente hele 3,3 milliarder kroner i billettinntekter. Men de store Hollywood-filmene er også populære i Kina. «Furious 7» var den nest mest innbringende filmen i 2015, med 3,2 milliarder i billettinntekter.