Hopp til innhold

Voldsom økning i kinomarkedet i Kina

I år ble det solgt 50 prosent flere kinobilletter i Kina enn i fjor. Hvis veksten fortsetter blir Kina verdens største kinomarked i 2017.

Monster Hunt

MONSTER HUNT: Dette bildet er hentet fra premieren til Kinas største film i fjor, «Monster Hunt». Du har nok ikke hørt om den, men den solgte billetter for 3,3 milliarder kroner i Kina i fjor.

Foto: Andy Wong / Ap/NTB Scanpix

Scarlett Johansson som Black Widow i Avengers 2

STORFILM: Den andre Avengers-filmen, med Scarlett Johansson i en av hovedrollene, var en av årets store filmer.

Foto: Jay Maidment / Marvel

Det har vært et godt år for norsk kino, med «Bølgen» og «Flåklypa» som mest besøkte filmer. Det amerikanske filmåret har heller ikke vært dårlig, med gigantiske blockbustere som «Star Wars», «Jurassic World», «Avengers» og den syvende «The Fast and the Furious»-filmen.

Men det gode året blir som et artig apropos å regne hvis man måler det opp mot veksten i verdens mest folkerike land.

I Kina har nemlig kinomarkedet vokst med nesten 50 prosent siden i fjor, nærmere bestemt 48,3 prosent, skriver Los Angeles Times. Inntektene summeres opp til rundt 60 milliarder kroner.

Hele 9000 nye kinosaler har kommet til i løpet av 2015. Med en total av 32.000, vil det si 40 prosent vekst.

Særbehandler lokale filmer

Hollywood har for lengst siktet seg inn på det raskt voksende markedet i Kina, men der får de lite hjelp.

Hvilke filmer som vises i de 32.000 kinosalene er langt fra et åpent marked. Forholdet mellom utenlandsk og lokal film blir nøye fulgt med på av kinesiske myndigheter, som har laget grenser for hvor mange utenlandske filmer som får vises i landet.

Kineserne har flere ganger satt opp mange Hollywood-filmer i samme perioder, slik at de tar inntekter fra hverandre.

– Hvor godt ville kinesiske filmer klart seg uten spesialbehandling, det er millionspørsmålet, sier Rance Pow, president i Artesian Gateway, som opptrer som konsulent for den kinesiske filmmarkedet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Furious 7

FORTSATT POP: The Fast and the Furious-filmene er fortsatt populære verden over, også i Kina.

Foto: Andy Wong / Ap/NTB Scanpix

Kina vil til USA

Han forteller også at krefter i Kina gjerne vil investere andre veien, men får lite hjelp fra hjemlige myndigheter.

– Et betydelig antall av de kinesiske aktørene ønsker å være globale aktører. Det er smart å investere direkte i Hollywood. Kineserne ser i større grad Kina som et av flere markeder i en global sammenheng, sier Pow.

Kina satser stort på egenproduserte filmer, og også den pila peker oppover. 61 prosent av filmene som ble vist på kino var kinesiske, mot 54 prosent i fjor.

Syv av de ti mest innbringende filmene var også «made in China».

«Monster Hunt», som du sikkert aldri har hørt om, tjente hele 3,3 milliarder kroner i billettinntekter. Men de store Hollywood-filmene er også populære i Kina. «Furious 7» var den nest mest innbringende filmen i 2015, med 3,2 milliarder i billettinntekter.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.