Den glidende overgangen fra radiosendinger på FM-båndet til et heldigitalt radiotilbud pågår nå for fullt.
Etter planen skal FM-nettet slukkes i 2017, og etter dette vil man bare kunne lytte til radio på internett, digital-tv eller via en DAB-radio. Tidspunktet for slukking skal endelig bestemmes neste år av Kulturdepartementet.
Les også:
Digitalradio i bil
Men noe av utfordringen med å få til en rask overgang er at digital radio er dårlig utbredt i den norske bilparken.
Siden en stor del av radiolyttingen skjer under transport, er det uaktuelt å slukke radionettet uten at nok biler har tilgang på digitalradio.
Bilbransjen ber nå om en utsettelse av slukkingen.
– Vi går varmt inn for DAB-radio, som vi mener vil bety en betydelig forbedring av radiotilbudet. Men vi mener man må vente til 2019, sier Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til Kampanje.
Ettermontering
Blant forutsetningene for at FM-nettet kan slukkes, er at det finnes gode teknisk løsninger for mottak av digital radio i bil. BIL anslår at to millioner biler i Norge da må få ettermontert DAB-radio. Andelen nye biler som ble solgt med integrert DAB-radio var i 2012 på bare 30 prosent.
Kulturdepartementet krever at minst halvparten av landets kommuner og alle fylker må ha et tilbud om ettermontering av digitalradio i bil på plass i 2015 for at det skal kunne bli slukking av FM-nettet i 2017.
Dette tror ikke bilbransjen vil bli innfridd.
Lillemork, som representerer de fleste bilimportører i Norge, mener at DAB-løsningene for bil ikke fungerer tilfredsstillende nok til at DAB-nettet kan slukkes allerede i 2017.
– Det er mange biler på veien som ikke har DAB-radio, og ettermontering av DAB-adapter vil for disse bileierne enten koste dem flere tusen kroner, eller de vil måtte ta til takke med en løsning som gir varierende kvalitet på radiooverføringen og som kan være trafikkfarlig, skriver Lillemork i et brev til Kulturdepartementet, ifølge Kampanje.
Kjenner seg ikke igjen
Kommunikasjonssjef Mari Hagerup i selskapet Digitalradio Norge sier at de ikke kjenner seg igjen i BILs beskrivelse av muligheten for ettermontering av DAB i bil.
Hun sier at adapterløsningene de beskriver er til dels feil og til dels for snevre.
– Det er viktig at bilbransjen kjenner sitt ansvar og setter seg inn i de ulike adapterløsningene, så de vet hva de skal anbefale kundene sine, sier hun til Kampanje.
Også Medietilsynet har vurdert mangelen på DAB-radioer i bil som den største utfordringen til å få radiodigitaliseringen vel i havn.