Hopp til innhold

Ber TV-kanalene gi seerne det de vil ha

Kevin Spacey fra Netflix-suksessen «House of Cards» mener TV-fremtiden ligger i såkalt «binge viewing». NRK-sjef Petter Wallace er enig, men mener skuespillerne selv står i veien for løsningen.

Kevin Spacey

Kevin Spacey har gjort stor suksess i rollen som Frank Underwood i TV-serien «House of Cards».

Under et foredrag på Edinburgh Television Festival i forrige uke, ba skuespiller Kevin Spacey TV-kanalene om å bli flinkere til å satse på serier med «komplekse, smarte historier» som ikke undervurderer seerne.

I tillegg oppfordret han flere kanaler til å gjøre som Netflix, som la ut alle de 13 episodene av storsatsingen «House of Cards» samtidig.

– Gi folk det de vil ha, når de vil ha det. I den formen de vil ha det og til en fornuftig pris, da er sannsynligheten større for at seerne er villige til å betale for det i stedet for å stjele, uttalte Spacey ifølge BBC til TV-toppene som var samlet i Edinburgh før helgen.

Økende prioritet

NRKs eksternsjef Petter Wallace var blant de som satt i salen, og forteller til NRK.no at Spaceys foredrag var det store samtaleemnet i dagene som fulgte.

– Det var mange som ble fyrt opp av det han sa, det var mange kloke ord. I NRK er vi veldig klar over at dette er en økende prioritet for seerne, og vi jobber kontinuerlig med å skaffe rettigheter som muliggjør dette, forteller Wallace.

Såkalt «binge viewing» kan oversettes til «maraton-seing», og betyr at man ser flere episoder av samme serie etter hverandre, gjerne en hel sesong på rappen.

Rettighetsproblemer

Petter Wallace

Sjef for eksternproduksjon i NRK, Petter Wallace.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Mens Netflix foreløpig har vært alene om å tilgjengeliggjøre hele sesonger av seriene sine samtidig, blant annet «Lilyhammer» og «House of Cards», har flere kanaler i økende grad gått inn for å la hele sesonger ligge tilgjengelig i nett-TV i en periode etter at siste episoden har gått på tradisjonell TV.

Også i NRK, der eksternsjef Wallace forteller at man ved innkjøp av nye serier i stadig større grad er opptatt av at alle programmene skal ligge tilgjengelige i nett-TV en viss periode.

– Utfordringen vår er at det er et rettighetsregime som jobber imot denne formen for seing, spesielt når det gjelder dramaserier, påpeker NRK-sjefen.

Han sier at de fleste skuespillere og regissører har punkter i kontraktene sine som begrenser TV-kanalenes muligheter for et såkalt «on demand»-tilbud til seerne. Wallace har imidlertid merket seg at ting gradvis er i ferd med å endres etter hvert som publikum flytter på seg.

– Tidligere kunne det koste like mye å vise reprisen av et program, som det kostet å sende det den første gangen, forteller han.

Irriterte seere

Fortsatt opplever Wallace til tider store diskusjoner ved innkjøp av serier når det gjelder nett-rettighetene, blant annet med storsuksessene «Downton Abbey» og «Forbrytelsen». NRK har ikke rettigheter til å la noen av disse episodene bli liggende i nett-TV mer enn et par timer etter visning.

– I slike tilfeller får vi mange telefoner og eposter fra publikum som er irriterte på oss, men det er dessverre ikke noe vi kan gjøre med det. Men etter min mening er det slikt som avler piratvirksomhet, sier Wallace.

Han medgir imidlertid at både NRK, andre rikskringkastere og abonnementskanaler er i en særstilling i TV-markedet fordi de ikke er avhengige av reklameinntekter foran og etter visning av TV-programmer.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Eksklusivt på TV2

Downton Abbey

Den britiske dramaserien «Downton Abbey» er blant seriene NRK ikke har rettigheter til å la ligge «on demand» i nett-TV.

Foto: ITV

Det er imidlertid TV2, som ifølge kanaldirektør Nils Ketil Andresen er styrt av et lineært sendeskjema. Og for å sikre annonsører, må det sendeskjemaet være både attraktivt og eksklusivt.

– For å demme opp for tjenester som tilbyr maraton-seing vil det være viktig for oss å ligge så tett opp til sendetidspunkt i USA som mulig, sier Andresen til NRK.no.

Han påpeker at nye episoder av spenningsserien «Homeland» vises på TV2 Zebra kun én dag etter at de vises i USA.

Tror på globalt slipp

Med en slik modell tror kanaldirektøren at det etter hvert vil bli en del amerikanske serier man ikke får se på TV2. Enten fordi de amerikanske studioene ikke sender over episodene raskt nok, eller fordi de velger å slippe hele sesongen samtidig.

– Skal slike serier som «Homeland» fortsette å være attraktive for lineære kanaler, vil vi se at det blir mer aktuelt med et globalt slipp av episodene, mener Nils Ketil Andresen.

Per i dag har TV2 også abonnementstjenesten TV2 Sumo på nett, der seerne betaler for å få tilgang til alle episodene.

Satser på norsk

Hos TVNorge krysser de fingrene for at det er deres norske innhold og utenlandske krim- og dramaserier med avsluttende episoder, som er nøkkelen til suksess i tiden som kommer. Kanalen frykter ikke konkurransen fra Nextflix og andre tilbydere av maraton-TV med det første.

– Først og fremst tror jeg faktisk det er filmkanaler som kommer til å få den største «Netflix-smellen». Det virker mindre sannsynlig at folk kommer til å abonnere på rene filmkanaler når det finnes et såpass bra og stadig bedre on demand-innhold på nettet, uttaler Bernhard A. Steen, direktør for multimedia og teknologi i SBS Discovery, til NRK.no.

Han mener også det er for tidlig å slå fast at «binge viewing» er den eneste fasiten for fremtidens TV-hverdag, og påpeker at hele mediemarkedet er i forandring for øyeblikket.

– Realiteten er at vanlig TV fortsatt er en veldig stor del av folks mediehverdag. Vi kommer nok til å leve godt side om side med Netflix i mange år fremover, sier Steen.

Foretrekker du å se alle episodene sammenhengende, eller klarer du å vente fra uke til uke? Si din mening i kommentarfeltet.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.