På ett år har antallet lesere av VGs papiravis falt med 119 000. Samtidig har mediehusene økt pågang av mobilbrukere. Dette kommer fram i Mediebedriftenes Landsforening sin lesertallundersøkelse, som legges fram to ganger årlig.
Færre lesere
Antallet lesere av papiravisa synker videre. På ett år har antallet daglige lesere av VGs papiravis falt fra 556 000 til 437 000, noe som innebærer et fall på 21 prosent.
Samtidig har selve opplaget falt jevnt og trutt hos VG de siste årene, og er nå på i overkant av 138.000 daglige eksemplarer.
- Les også:
- Les også:
Også Norges største avis, Aftenposten, opplever at stadig færre leser papiravisen. På ett år har de mistet 70 000 lesere – en nedgang på 11 prosent.
Samtidig har Dagbladet på papir mistet ni prosent av sine lesere det siste året. Papirutgaven av Dagens Næringsliv opplever en mindre prosentvis nedgang enn sine konkurrenter, men har likevel mistet 26 000 lesere på ett år (se tabell nederst i artikkelen).
Førsteamanuensis Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI sier til NRK at VGs nedgang i lesertall på papir er overraskende stor, mens den hos Dagbladet er overraskende liten.
Skuffet over papirtall
VGs sjefredaktør og administrerende direktør Torry Pedersen sier at han gjerne skulle sett at papir falt mindre.
– Det er fortsatt en helt vesentlig del av inntektsstrømmen vår. Det er klart at når vi selger færre aviser så vil også inntektene falle. Men jeg er svært fornøyd med at vi øker betydelig på mobil og særdeles fornøyd med at vi har en dekning på 50 prosent i aldersgruppen opp til 29 år, sier han.
Antall brukere stabilt
Alle de tre mediehusene opplever imidlertid i liten grad å miste brukere. Antallet daglige brukere av totaltilbudet til VG er 2 366 000, og er helt stabilt på mobil, nett og papir sett under ett, mens Aftenposten og Dagbladet har en liten nedgang.
Årsaken er at antallet lesere på mobil øker kraftig hos alle. Aftenposten har fått hele 26 prosent flere lesere det siste året på mobil, mens Dagbladet og VG begge øker med 13-14 prosent. Antallet lesere på nettavisene til de tre største, er imidlertid noe fallende. (NRK og TV 2 er ikke omfattet av undersøkelsen).
Totalt når mediehusene 85 prosent av befolkningen daglig.
– At 85 prosent daglig bruker tjenester fra våre mediehus, viser at folk fortsatt vil ha godt norskprodusert innhold. Det gir oss tro på fremtiden til norsk presse, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening.
Fallet i lesing av papirutgavene hos samlet norsk presse er like stort som ved forrige rapportering. De største avisene faller likevel noe mer enn de mindre.