Den svenske twitterkontoen @sweden er et prosjekt som Visit Sweden og Svenska Akademien står bak, laget for å promotere Sverige på en ny og annerledes måte. Hver uke får en tilfeldig svenske tilgang til kontoen og styrer denne slik han eller hun selv vil i syv dager.

På denne måten fremstiller ulike mennesker med forskjellig bakgrunn, livssyn og meninger til sammen et mangfoldig Sverige på Twitter.

Deltakerne kan twitre om hva de vil, så lenge de holder seg innenfor lovens rammer.

Denne uken er det 27 år gamle Sonja Abrahamsson fra Latikberg i Nord-Sverige som styrer showet. Og enkelte vil kanskje hevde at det har blitt litt for mye show. Med meldinger som i beste fall kan oppfattes som grunne og naive, har hun det siste døgnet fått opp øynene til verdenspressen.

@sweden-tweet - Twittermelding fra @sweden tirsdag denne uken.Skjermdump: Twitter

Twittermelding fra @sweden tirsdag denne uken.

Foto: Skjermdump: Twitter

Twitterprofilen, som i skrivende stund har 41.496 følgere, ble opprettet i desember i fjor, og har hatt alt fra en lederskribent, en bonde, en prest, en frilansjournalist, bosnisk immigrant og en lesbisk lastebilsjåfør som bidragsytere. Ingen har likevel klart å lage så mye oppstyr som småbarnsmoren fra Nord-Sverige.

Særlig en rekke twittermeldinger der hun diskuterer jøder, har fått mange til å reagere. (Se bildet under.)

@sweden-twitring - @sweden om jøder.Skjermdump: Twitter

@sweden om jøder.

Foto: Skjermdump: Twitter

Vil ikke sensurere

Maria Ziv, som er markedsdirektør i Visit Sweden, forteller at hun det siste døgnet knapt har gjort annet enn å sitte i telefonen med journalister. Likevel har ingen av de kontroversielle tweet-meldingene blitt fjernet.

– Vi startet dette prosjektet fordi vi ville ha en plattform der andre kunne snakke om Sverige. Twitter handler om dialog, konversasjon og åpen kommunikasjon. Dette er ting Sverige står for, nemlig at myndighetene ikke skal kontrollere hva folk sier. Derfor skal vi våge å la folk stikke seg litt ut, vi skal ha den tryggheten i bunn og vise at vi er et samfunn som rommer mye, forteller hun til NRK.no.

Deltakerne i prosjektet nomineres av publikum, og plukkes ut med tanke på at man skal ha variasjon i kjønn, religion og bakgrunn.

Ziv innrømmer at det til tider kan være litt skummelt å la andre overta kontrollen.

– Særlig da vi startet dette prosjektet var vi litt nervøse. De som tweeter for oss får tre regler. De må holde seg innen lovens rammer, de kan ikke drive produktreklame eller markedsføring, og så må de ikke gjøre noe som kan true nasjonal sikkerhet.

Med disse rammene får bidragsyterne så gjøre som de vil.

– Vi vil gi publikum et bilde at et ekte Sverige. Derfor har vi også valgt å avstå fra å sensurere eller moderere hva som er greit eller ikke. Men etter tre uker valgte vi å innføre en regel til. Når folk uttrykker seg politisk, må de legge til hashtagen #myownopinion. Dette for at folk der ute skal forstå at det ikke er det offisielle Sverige som mener dette.

Har tilbudt hjelp

I går omtalte store internasjonale nettsteder som Huffington Post og Mashable twitringen. Maria Ziv forteller at Visit Sweden ikke har vært i direkte kontakt med Sonja Abrahamsson siden hun overtok ansvaret for @sweden på søndag.

Maria Ziv - Maria Ziv, markedssjef i Visit Sweden.Visit Sweden

Maria Ziv, markedssjef i Visit Sweden.

Foto: Visit Sweden

– Vi mailet henne i går, og sa at hvis hun trenger noen å snakke med på grunn av det store mediepresset, eller om hun trenger noen råd, så må hun gjerne ringe. Men vi har ikke sagt at hun skal slutte å snakke om ting, eller endre retning. Hun må stå for sine tweets. For oss er det viktig at prosjektet ikke mister sin integritet. Om vi går inn og sensurerer, mister vi alt dette med åpenhet og transparenthet. Vi vil ikke vise det polerte bildet som man benytter seg av i markedsføring, men heller et inkluderende bilde av Sverige som land.

Likevel har Visit Sweden vært i kontakt med en jurist, for å forsikre seg om at gårsdagens twittermeldinger ikke faller inn under lover om hets mot folkegrupper. Ziv understreker også at de ikke støtter meldingene som har blitt publisert på siden.

– Jeg har full respekt for at folk skvetter litt over det som står skrevet. Og det er ikke sånn at vi ønsker å være kontroversielle og få mange reaksjoner. Men det jeg syns er fint å se nå, er at debatten nå går over fra å være veldig nervøs til å handle om transparens. Folk skryter av Sverige som et demokratisk og fantastisk land som tør å gjøre dette. De skryter av at vi ikke sensurerer og mener det sier mye om oss som land, forklarer hun.

Hver twitrer deltar fra søndag til søndag. Sonja Abrahamsson er dermed bare halvveis i uken sin som @sweden-twitrer. Markedssjef Maria Ziv innrømmer at hun kommer til å være litt ekstra årvåken resten av uken.

– Jeg kommer nok til å sitte litt i spenn og vente på telefoner fra media. Men dette er en del av prosjektet, så det tåler vi, avslutter hun.

Hva syns du om @sweden-prosjektet? Si din mening her: