Hopp til innhold

Tror «Starbucks-effekten» vil holde seg

Merkevareekspert tror nordmenns fascinasjon for Starbucks kommer til å holde seg selv om kjeden nå åpner sitt første utsalg i Norge. Kaffegründer sier han ikke frykter gigantkjedens inntog.

Starbucks Gardermoen

Starbucks åpner sin første kafé i Norge på Oslo Lufthavn Gardermoen på torsdag.

Foto: SSP/Henrik Fløymo

Torsdag denne uken åpner den amerikanske kafékjeden Starbucks sitt første utsalg i Norge på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Kjeden har nå over 17.000 kaféutsalg i 55 land, og mange nordmenn har for vane å avlegge den karakteristiske kafeen et besøk når de er på reiser i utlandet.

Merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting tror fascinasjonen for kaffebarkjeden kommer til å holde seg blant nordmenn, selv når kjeden nå har kommet hit til landet.

– Det er de som er først ute i en kategori som definerer den. Derfor er det fortsatt litt stas, for det var her det startet, det var her oppdagelsen ble gjort og det var her det utviklet seg fra. Samtidig som de evner å fornye seg hele tiden og utvikler smaker, sier han.

Har gjort som McDonald's

Han sier mye av hemmeligheten bak Starbucks sin suksess er den samme som en annen verdensomspennende kjede: McDonald's.

– De startet opp noe som er helt nytt og lager et eget konsept rundt dette. Det er ikke noe nytt å servere verken hamburgere eller kaffe, men Starbucks klarte med det å plassere kaffebaren på kartet, sier han.

Sinding forteller at da han bodde i USA på slutten av 1960-tallet var det med hans europeiske smaksløker nærmest umulig å få seg en god kopp kaffe.

– Det smakte oppvaskvann, sier han.

Men da Starbucks kom på 1970-tallet ble det andre tider og kaffebaren ble definert.

– De fokuserte på og tilbød god kaffe. Alle andre steder serverte mat med kaffe til – her ble det servert kaffe med en kakebit til, sier han.

Sinding tror kaffebarkjeden kommer til å klare seg godt i Norge.

– De skjønte tidlig det noe forslitte uttrykket «location, location, location». At de etablerer seg på en flyplass tror jeg er lurt, med så mange reisende som er der, sier han.

– Noe vant, men bedre

Erling Dokk Holm

Samfunnsforsker Eling Dokk Holm har skrevet doktorgrad om kafékultur.

Foto: Markedshøyskolen

– Starbucks var for mange opplevelsen av å smake på noe du er vant til fra før, altså kaffe, men det var bedre, sier Erling Dokk Holm, samfunnsforsker ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Han har skrevet doktorgrad om kaffebarkulturen.

Han tror også noe av grunnen til at Starbucks lykkes er at de er flinke med nasjonal tilpasning, selv om de er en verdensomspennende kjede og logoen og produktene er det samme.

Holm trekker fram at mye av kaffen vi finner i Norge holder høy kvalitet, og at en norsk kjede som Kaffebrenneriet holder et veldig høyt nivå på kaffen sammenlignet med sin amerikanske konkurrent.

– Men uten Starbucks hadde nok ikke kaffefenomenet vært så stort som det er i dag. Så man har mye å takke dem for, selv om de serverer kaffe som bare er bra nok, men som ikke er eksepsjonell, sier han.

– Tar ett skritt av gangen

Morten Solberg Nilsen

Morten Solberg Nilsen, adm.dir i SSP, som er Starbucks sin samarbeidspartner i Norge.

Foto: SSP/Henrik Fløymo

Selv er Starbucks fornøyd med å åpne sin aller første kafé i Norge.

– Norge har et sterkt kaffemarked og vi tror vi blir tatt godt imot av folk, sier Carol Pucik, kommunikasjonssjef i Starbucks.

Hun kan imidlertid ikke si noe om kjeden på sikt kommer til å utvide tilbudet i Norge.

– Vi kommer til å ta ett skritt av gangen, sier hun.

Morten Solberg Nilsen, administrerende direktør i SSP, som er kjedens samarbeidspartner i Norge, sier at interessen for åpningen er svært stor.

– Jeg tror Norge har vært klar for Starbucks lenge og de har mange fans her.

– Vi har en egen kaffebarkultur

Robert William

Kaffekjenner Robert William.

Foto: Joanna Lawson

Robert William er kaffekjenner og driver flere kaffebarer rundt om i Oslo. Han ble også den første verdensmesteren i barista i 2000.

Han sier han er overrasket over at Starbucks ikke har etablert seg i Norge tidligere.

– Det som har skjedd i mellomtiden, siden kaffebarene kom til Oslo og i andre urbane strøk for 15–20 år siden, er at vi har fått en tydelig og stor kaffebarkultur, med et kulturelt uttrykk som er norsk eller skandinavisk, sier han.

Han mener at referansebarene og spesialbutikkene for kaffe ikke har noe å frykte, fordi Starbucks har et helt annet uttrykk for hvordan de både brygger og brenner kaffen, og serverer og tilbyr den.

– De har en måte som er genuint deres, men som man nok vil oppleve som ganske annerledes enn hos de norske kaffebarene. Fordi vi som opererer i denne delen av markedet har en stolt håndverkskultur og kredibilitet. Og hvem er det man hører på eller ringer til når man vil vite noe om kaffe? sier han.

– Hvis man skal være litt freidig, så er den amerikanske kaffebaren – slik Starbucks har tatt ut til det ytterste – som en storkiosk med sofakrok. Deres hovedagenda er ikke å presentere det ypperste på kaffe, men å være en butikk og et livsstilssted med kaffetilbud, sier William.

Han sier kafékjeden historisk sett har gjort mye bra for kaffen, men har en annen brennestil og smakspresentasjon enn det han selv foretrekker.

– Ville vært kult med utsalg ved siden av Starbucks

– Om de skulle velge å åpne flere steder i Oslo har vi ingenting å frykte. Tvert imot. Det kuleste scenariet for noen som oss, er å ligge rett ved siden av en Starbucks. Det er jo en klassisk måte å tenke på, å være side om side med det man opplever som en kontrast, sier han.

Han sier han er litt likegyldig til at Starbucks åpner i Norge, samtidig som han opplever det som fint.

– De er en del av den kaffebarkulturen som startet i USA på 1970-tallet, og som veldig mange har hatt som referanse. Nå får man se hva denne referansen er og se det helt konkret i forhold til det andre tilbudet vi har her, sier William.

Starbucks Gardermoen

Starbucks åpner på Oslo Lufthavn Gardermoen denne uken.

Foto: SSP/Henrik Fløymo

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.