Hopp til innhold

Derfor hører du «ingen» jenter på radioen

Kun to av de 50 mest spilte musikerne på radio i 2013 var kvinner. – Dette er den laveste kvinneandelen så lenge jeg kan huske, sier Martin Grøndahl, daglig leder i Gramo.

Charlotte Qvale er én av artistene NRK har pratet med som ble overrasket over den mannsdominerte lista. Den albumaktuelle sørlendingen synes det er trist at det er så få kvinnelige musikere.

OVERRASKET: Albumaktuelle Charlotte Qvale er overrasket over at det er så få kvinner i norsk musikkbransje.

Det er nesten utelukkende mannlige utøvere som deltar på den musikken som spilles på radio i Norge, hvis man regner med alle bandmedlemmer og studiomusikere.

Det viser tall fra vederlagsbyrået Gramo, som har som jobb å sørge for at norske musikere får penger for radiospillingen.

Omgitt av artister som Morten Harket, Stargate, Kurt Nilsen og Bjørn Eidsvåg finnes det bare to kvinner på listen over de 50 mest spilte utøverne på radio i 2013.

Den ene er en felespiller, den andre spiller verdensmusikk.

– Dette er den laveste kvinneandelen så lenge jeg kan huske, sier Martin Grøndahl, daglig leder i Gramo.

Qvale: – Jeg skammer meg litt

I 2014 er kvinner som frontfigurer minst like vanlig som menn. Men i musikkstudioene er saken en helt annen. Gramo-tallene viser nemlig at menn fortsatt har nærmest monopol på studiomusikken.

Charlotte Qvale er én av artistene NRK har pratet med som ble overrasket over den mannsdominerte lista. Den albumaktuelle sørlendingen synes det er trist at det er så få kvinnelige musikere.

– At det er så få kommer som en overraskelse på meg. Det er trist. Jeg føler jeg omgir meg med mange kvinnelige musikere, sier Qvale.

– Er det ditt inntrykk at kvinner stort sett bruker menn som musikere?

– Det vil jeg si. Uten at jeg har noen fasit.

– Bruker du flest mannlige musikere?

– Ja, det gjør jeg. Nå kjenner jeg at jeg skammer meg litt over det. Men sånn er det. Det er mest vanlig.

– Men gjør det noe at det bare er menn som er studiomusikere?

– Det viser en ubehagelig sannhet, så ja, det gjør noe. Men jeg tror ikke på tvinge frem endringer. Jeg tror ikke på kvotering og sånt. Det går litt sent, men det kommer til å jevne seg ut.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Oslo Ess

Bassist Knut Oscar Nymo (nr. to fra venstre) og vokalist Åsmund Lande (nr. to fra høyre) tror det ligger mer naturlig for gutter å bli oppslukt i noe så nerdete som gitarklimring.

Foto: Rashid Akrim / NRK P3

Gutta: – Vi er nerder

Guttene blir like overrasket over tallet, men Oslo Ess-gutta Knut-Oscar Nymo og Åsmund Lande mener de har svaret på hvorfor det er slik.

– Det var et veldig lavt tall. Men det er litt teknisk og nerdete, det vi driver med. Det er mye duppeditter og sånt. Det er kanskje litt guttete.

– Som studiomusiker er det en viss nerdefaktor. Det å sitte og pusle med gitarer og sånt er ganske nerdete, sier Nymo.

Geir Zahl

NERD: Kaizers Orchestra-gitarist Geir Zahl forteller at mange av hans venner «forsvant ned i kjelleren med en gitar da de var 14 år og kom ut når de kunne spille».

Foto: Andersen, Aleksander / NTB scanpix

Det samme sier Kaizers Orchestra-gitarist Geir Zahl.

– Mitt inntrykk er at gutter er litt flinkere på nerding. Sånn sett er det et resultat av at hvor mye man har jobbet og satt seg inn i musikk.

– Flere av dem jeg kjenner forsvant ned i kjelleren med en gitar da de var 14 og kom først tilbake noen år senere, da de virkelig kunne spille, forteller Zahl.

Nymo: – Jenter er økonomisk smartere

Men det er ikke hele forklaringen. Både Zahl, Nymo og Lande mener det har med rollemodeller og tradisjoner å gjøre.

– Jeg har alltid hørt at det har vært guttedrømmen å bli rockestjerne. Kanskje det er på samme måte som med brannmenn. At det er flere gutter som drømmer om å bli brannmann, sier Nymo.

I tillegg tror Oslo Ess-gutta at jentene er smartere til å velge sin karriere. Rockedrømmen er nemlig ingen dans på roser.

– Å reise rundt og prøve å leve av musikken er ikke noe millionbedrift heller. Jeg tror kanskje jenter er økonomisk smartere. Det vi driver med er en ganske lang omvei. Man må ha veldig lyst.

Gramo-tallene forteller at kvinneantallet har holdt seg stabilt de siste fem årene. Men det tror ikke gitarist Zahl noe på.

– Samtidig tror jeg det er i endring. Vi trenger flere damer. De har blitt mindre beskjedne, så de kommer nok, sier rogalendingen.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober