Harvey Weinstein er en av Hollywoods mest beryktede, berømte og innflytelsesrike produsenter.
Under fjorårets filmfestival i Berlin kjøpte Weinstein Company rettighetene til «The Imitation Game» for 50 millioner kroner, den høyeste prisen som noen gang er blitt betalt for amerikanske rettigheter på en film i det europeiske filmmarkedet.
I et langt intervju med filmtidsskriftet Deadline snakker film-mogulen blant annet om Tyldums internasjonale regidebut.
På spørsmålet om hva som virkelig vil gjøre The Imitation Game til en suksess, annet enn en Oscar for «beste film», svarer Harvey Weinstein at han gjerne vil ha en offentlig beklagelse til alle britiske homofile kvinner og menn som ble dømt for å være homofile.
En viktig del av filmens historie omhandler Alan Turings seksuelle legning. Homofili var forbudt i England på denne tiden, og Turing ble arrestert og dømt fordi han var homofil.
– En beklagelse til de 49.000 [homofile som ble straffeforfulgt] er nok det viktigste. Hvis Turing hadde fått anerkjennelse for sin genialitet, så hadde det også vært flott. Du ser helter hele tiden, men aldri en som har bygd en datamaskin, brukte den til å bekjempe nazistene, og som i tillegg var homofil. Vi har aldri sett en homofil protagonist vinne Oscar for «beste film». Det skjer rett og slett ikke.
– Aldri?
– Det eneste som er i nærheten er filmen «Midnight Cowboy», men der var det mer snakk om en antihelt. «Brokeback Mountain» tapte mot filmen «Crash». Det har aldri skjedd før. Det ville vært historisk for «The Imitation Game».
Artikkelen fortsetter under bildet.
Avviser skittent spill
Storfilmen til Morten Tyldum er nominert til åtte Oscar, blant annet for beste regi, beste film og beste mannlige hovedrolle.
Produsent Harvey Weinstein har tidligere ført filmer som «Den engelske pasienten» og «Den enestående Will Hunting» fram til Oscar-podiet. Han har tidligere, og også i år, blitt anklaget for å ha drive svertekampanjer mot de andre Oscar-nominerte filmene, noe han benekter.
– Vi hører du er sjefen for en svertekampanje, ble jeg fortalt i et intervju. Da kunne jeg si: Nei. Dette er måten vi vinner på: innovativ markedsføring. Se på PR-kampanjene våre, sier Weinstein til Deadline.