– Vi har solgt leilighet og bil, og jeg har til og med flyttet hjem til mamma. Vi satser absolutt alt på dette, forteller gründer Nassir Achour.
I morgen lanserer han og makker Shire Standnes tjenesten «Vidflow», en digital plattform der man kan strømme musikkvideoer slik man i dag strømmer musikk på Spotify. De to gründerne har fått alle de store plateselskapene med på laget, og har laget en tjeneste som har verdens største musikkvideobibliotek.
- Les også: Universal: – Musikkvideo er fremtiden
Wimp nektet lansering under Øya
Ambisjonen til de to oslogutta er å lage en tjeneste som kan gjenreise musikkvideoens gullalder, og planen var å lansere produktet, med brask og bram, under Øyafestivalen som ble arrangert i forrige uke.
Men kort tid før festivalstart, satt Øyas sponsor og samarbeidspartneren, Wimp, ned foten. De tillot ikke at Vidflow skulle bruke Øyafestivalen til å lansere produktet sitt.
De to Vidflow-gründerne fortviler.
– Vi føler at vi leverer en annen tjeneste enn Wimp, vi fokuserer på video mens de fokuserer på lyd, sier Shire Standnes.
Øyafestivalen begrunner utestengelsen med at de ikke kan samarbeide med mulige konkurrenter.
– Det er sikkert plass til flere tjenester i Norge, men vi kan ikke samarbeide med alle, særlig ikke når aktører ser hverandre som potensielle konkurrenter i fremtiden, sier pressesjef i Øyafestivalen, Jonas Prangerød.
- Les også: Strømming øker musikksalget
- Les også: Artister tjener lite fordi de strømmes lite
Også utestengt fra Bylarm
Wimp protesterte også tidligere i år da musikkarrangementet Bylarm ønsket å samarbeide med Vidflow.
Markedssjef for Bylarm, Petter Eikeland, forteller at de var usikre på hvorvidt Vidflow var en reell konkurrent til Wimp, fordi de leverte strømmetjenester innenfor to ulike sjangre. De valgte likevel å avslutte samarbeidet med Vidflow en uke før festivalen startet, fordi de allerede hadde en kontraktfestet avtale med Wimp.
– Konsekvensen er at vi når færre potensielle brukere og investorer som kan bidra til å gi liv til en slik tjeneste. I verste fall kan vi gå under og industrien, artistene og fansen blir frarøvet muligheten til å få denne digitale musikkvideoplattformen, mener Nassir Achour.
– Vi mener det er feil at Wimp, som etter eget utsagn er for folk som elsker musikk, bruker sine aksjonærers penger til å blokkere vesentlige lanseringskanaler for to gründere som har utviklet en idé.
Wimp lanserte videotjeneste i forrige uke
Direktør i Wimp, Andy Chen, forteller at de har vært i dialog med Vidflow, men at de av forretningsmessige grunner ikke vil ha inn en annen musikkaktør når de har betalt for å være hovedsponsor ved både Bylarm og Øyafestivalen.
– Wimp har betalt for en eksklusiv sponsoravtale med de to arrangørene, derfor skal vi være eneste musikksponsor på områdene. Det har ikke så mye med Vidflow å gjøre, men er for å oppfylle en kontraktsmessig avtale og sikre at vi får det vi har betalt for. Det er standard forretningslogikk.
Wimp har den siste tiden også jobbet med å inkludere musikkvideostrømming i sin tjeneste. Wimp og Vidflow konkurrerer derfor nå i samme segment.
– Med vår nye produktutgivelse i forrige uke, kombinerer vi lytting til musikk og det å se musikkvideoer i samme tjeneste, skriver Andy Chen i en e-post til NRK.