Hopp til innhold

Strømmekamp i norsk musikkbransje

I morgen lanseres en ny strømmetjeneste for musikkvideoer i Norge, men allerede før lansering mener gründerne at de blir motarbeidet av konkurrenten Wimp.

Nassir Achour og Shire Standnes har laget tjenesten Vidflow.

Nassir Achour og Shire Standnes har laget tjenesten Vidflow. Mye av ideen og konseptet ble laget før de hadde egne kontorer, men jobbet fra utestedet Angst bar i Oslo.

Foto: Gabrielle Graatrud / NRK

– Vi har solgt leilighet og bil, og jeg har til og med flyttet hjem til mamma. Vi satser absolutt alt på dette, forteller gründer Nassir Achour.

I morgen lanserer han og makker Shire Standnes tjenesten «Vidflow», en digital plattform der man kan strømme musikkvideoer slik man i dag strømmer musikk på Spotify. De to gründerne har fått alle de store plateselskapene med på laget, og har laget en tjeneste som har verdens største musikkvideobibliotek.

Wimp nektet lansering under Øya

Nassir Achour og Shire Standnes har laget tjenesten Vidflow

Shire Standnes viser frem hvordan deres nye tjeneste vil fungere på en smarttelefon.

Foto: Gabrielle Graatrud / NRK

Ambisjonen til de to oslogutta er å lage en tjeneste som kan gjenreise musikkvideoens gullalder, og planen var å lansere produktet, med brask og bram, under Øyafestivalen som ble arrangert i forrige uke.

Men kort tid før festivalstart, satt Øyas sponsor og samarbeidspartneren, Wimp, ned foten. De tillot ikke at Vidflow skulle bruke Øyafestivalen til å lansere produktet sitt.

De to Vidflow-gründerne fortviler.

– Vi føler at vi leverer en annen tjeneste enn Wimp, vi fokuserer på video mens de fokuserer på lyd, sier Shire Standnes.

Jonas Prangerød

Jonas Prangerød, pressesjef i Øyafestivalen, mener de ikke kan samarbeide med to potensielle konkurrenter.

Foto: Henriette Mordt

Øyafestivalen begrunner utestengelsen med at de ikke kan samarbeide med mulige konkurrenter.

– Det er sikkert plass til flere tjenester i Norge, men vi kan ikke samarbeide med alle, særlig ikke når aktører ser hverandre som potensielle konkurrenter i fremtiden, sier pressesjef i Øyafestivalen, Jonas Prangerød.

Også utestengt fra Bylarm

Wimp protesterte også tidligere i år da musikkarrangementet Bylarm ønsket å samarbeide med Vidflow.

Markedssjef for Bylarm, Petter Eikeland, forteller at de var usikre på hvorvidt Vidflow var en reell konkurrent til Wimp, fordi de leverte strømmetjenester innenfor to ulike sjangre. De valgte likevel å avslutte samarbeidet med Vidflow en uke før festivalen startet, fordi de allerede hadde en kontraktfestet avtale med Wimp.

– Konsekvensen er at vi når færre potensielle brukere og investorer som kan bidra til å gi liv til en slik tjeneste. I verste fall kan vi gå under og industrien, artistene og fansen blir frarøvet muligheten til å få denne digitale musikkvideoplattformen, mener Nassir Achour.

– Vi mener det er feil at Wimp, som etter eget utsagn er for folk som elsker musikk, bruker sine aksjonærers penger til å blokkere vesentlige lanseringskanaler for to gründere som har utviklet en idé.

Wimp lanserte videotjeneste i forrige uke

WiMP CEO Andy Chen

Direktør i Wimp, Andy Chen, mener at de som sponsor har krav på å være eneste musikkaktør på Bylarm og Øyafestivalen.

Direktør i Wimp, Andy Chen, forteller at de har vært i dialog med Vidflow, men at de av forretningsmessige grunner ikke vil ha inn en annen musikkaktør når de har betalt for å være hovedsponsor ved både Bylarm og Øyafestivalen.

– Wimp har betalt for en eksklusiv sponsoravtale med de to arrangørene, derfor skal vi være eneste musikksponsor på områdene. Det har ikke så mye med Vidflow å gjøre, men er for å oppfylle en kontraktsmessig avtale og sikre at vi får det vi har betalt for. Det er standard forretningslogikk.

Wimp har den siste tiden også jobbet med å inkludere musikkvideostrømming i sin tjeneste. Wimp og Vidflow konkurrerer derfor nå i samme segment.

– Med vår nye produktutgivelse i forrige uke, kombinerer vi lytting til musikk og det å se musikkvideoer i samme tjeneste, skriver Andy Chen i en e-post til NRK.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)