- De avisene som nå vokser, er mindre lokalaviser og nisjeaviser, sier Helge Holbæk-Hanssen i Mediebedriftenes Landsforening.
Bergensavisen ble fjorårets opplagsvinner, men kun med en økning på 2200 aviser. Ved siden av noen regions- og lokalaviser ble ti på topp-listen preget av oppgang for nisjeaviser som Morgenbladet, Computerworld og Dag & Tid. Holbæk-Hanssen mener det er for tidlig å spekulere i om dette er en trend.
- Man vet ikke hvor det er markedspotensiale for den typen aviser, men at de lykkes i det de gjør, og at det er et uttrykk for det, er helt tydelig.
Kontrollere flere medier
Alt i alt falt avismarkedet en og en halv prosent i fjor, og de siste 5-6 årene har markedet for aviser vist en fallende tendens.
Det som bekymrer avisene er at stadig flere medier spiser av avismarkedets reklamepott. Derfor vil Mediebedriftenes landsforening at norske aviser kjøper seg inn, og får kontroll over de konkurrerende mediene, sier Olav Bergo.
- Vi forsøker å spre oss til andre kanaler. Det er nå mange aviser som er omorganisert til mediehus, og gir ut både lokalradio, lokalfjernsyn og nettavsier. Det er den måten vi forsøker å svare på konkurransen på.
Det er for øvrig en bekymring at de yngre leser stadig færre aviser.
Dagbladet passe fornøyd
Dagbladet har tapt lesere i mange år. I fjor tapte de færre lesere enn konkurrenten Aftenposten og VG, noe redaktør Thor Gjermund Eriksen er sånn passe fornøyd med.
- 2003 er sånn sett et rimelig godt år for oss, men det er klart at vi er ikke fornøyd når vi går tilbake, sier Dagbladets redaktør Thor Gjermund Eriksen.
Kulturnytt, NRK P2, torsdag 12. februar 2004