Mange aviser ser seg nødt til å innføre betalingsløsninger for nettsidene sine. Mens store aviser som VG opererer med en delt løsning, der man bare betaler for noe av innholdet, valgte Sandefjords Blad i januar og stenge for alt innhold på nett.
Radikal løsning
Nå følger Avisa Valdres etter og vil fra høsten av stenge alt innholdet på sin nettutgave.
Det gjør dem til den andre avisen som velger en såpass radikal løsning.
Hør også: Den nye medieøkonomien
– 16. oktober stenger vi nettsiden vår for den som ikke er abonnent, sier Ivar Brynhildsen, redaktør i Valdres avis.
Brynhildsen sier at det ikke gir mening å gi bort innhold. Abonnentene vil få et bedre og mer variert tilbud enn i dag, mener han.
– Vi tror våre eksisterende lesere vil bli mer fornøyd, og at kjerneleserne i Valdres føler et ytterligere press for å abonnere hvis man vil vite hva som skjer der man bor, sier Brynhildsen.
Økte annonseinntekter
Sandefjords Blad var først ute med å stenge for alt innholdet sitt, men kan fortelle om gode erfaringer.
– Vi var nok litt tidlig ute, og det kom proteser da vi tok beslutningen i januar, men jeg tror folk flest forstår at journalistikk koster penger, sier ansvarlig redaktør Jan Roaldset.
Roaldset tror deres lesere synes det er rimelig at avisen tar seg betalt for innhold.
– Det er kanskje bare litt uvant, sier Roaldset.
Med betalingsmur har annonseinntektene økt med 15 prosent. At papiravisen gir leserne gratis nettilgang har ført til flere abonnenter og at opplagsfallet har snudd.
Delt løsning for riksavisene
De fleste store aviser i landet har gått for en såkalt «delt løsning», der enkelte artikler er gratis mens du betale for andre.
VG har valgt den såkalte pluss-løsningen, og så langt er 25 000 lesere villige til å betale ekstra for «indrefileten», som redaktør Torry Pedersen beskriver det.
Aftenposten vil også begynne å ta betalt fra og med høsten, men da via den såkalte «metamodellen», hvor man betaler ut ifra hvor mye man bruker nettavisen.
– Må bli bedre på å være seg selv
– Vi som avislesere kommer virkelig til å vil utfordret på hva vi er villige til å betale for av nyheter, sier kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes.
Moxnes tror at det er egensakene, analysene, bakgrunnsstoffet, portrettene, og de gode pennene vi kommer til å ville betale for i fremtiden, og ikke nødvendigvis nyheter som man kan finne andre steder.
– Flere aktører sloss om de samme annonsekronene, og derfor må man få på plass løsninger hvor man betaler for innhold. Hvis ikke ryker det norske mediemangfoldet. Avisene må rett og slett blir enda bedre på det de er gode på, avslutter Moxnes.