Picasso: Naken kvinne med serviett (1907). (Pablo Picasso/BONO/2012). - Foto: Grand Palais /
Foto: Grand Palais

Steinfamiliens samling

De var rike og kunstinteresserte. Og de hadde teft nok til å kjøpe kunst av unge og lovende "avant gardister". Matisse, Cézanne og Picasso har mye å takke søsknene Stein for. Med sine "salonger" bidro de også til å åpne opp for modernismens inntog.

Rike og interesserte

Søsknene Stein stammet fra en rik tysk-jødisk familie, bosatt i San Fransisco. Men de slo seg ned i Paris. Først Leo i 1903, deretter kom Gertrude og Michael med konen. Alle var kunstinteresserte og åpne for det som rørte seg blant avant garde-miljøet i Paris. Leo var også kunsthistoriker, Gertrude forfatter. Og de fant sine yndlinger blant de unge, fremadstormende kunstnerne.

Modernismens hjelpere

Gertrude Stein ble, sammen med sine brødre Leo og Michael og Michaels kone Sarah, svært viktig for fremveksten av modernismen. For det første fordi de kjøpte kunst av Cézanne, Matisse og Picasso og flere andre på et tidspunkt da disse var eksperimenterende og ingen andre turde å investere i det de laget. Men også fordi de holdt "salong" i sine hjem i Paris. Hver lørdag var det åpent hus til faste tider der det intellektuelle Paris kunne komme og se deres nyinnkjøpte kunst, diskutere og høre ny litteratur opplest. Kunstnerne ble venner med "les Stein" og med hverandre. Salongene var et miljø for nye tanker.

Matisse: Kvinne med hatt (1905). - Matisse: Kvinnen med hatt (1905). - Foto: San Fransisco Museum /

Matisse: Kvinnen med hatt (1905).

Foto: San Fransisco Museum

Utfordret egen smak

Særlig beskrivende er historien om den gang Leo tok Gertrude med på den berømte utstillingen med "de ville" (fauvistene) i 1905. Hele fem ganger var de der for å bli kjent med det underlige maleriet "Kvinnen med hatten" som Matisse hadde laget. Bildet ble slaktet av kritikerne på grunn av råheten og farger ingen før hadde sett satt sammen på den måten før. Men Leo og Gertrude kjøpte det til slutt. Også Picasso tok de sjansen på da han begynte sine kubistiske eksperimenter. Kunstnerne ble venner med Steins. Og deres økonomiske støtte og oppkjøp var til uvurderlig hjelp og støtte på dette tidlige tidspunktet i karrieren.

Bildene samlet igjen

Historien om familien Stein i Paris, utviklingen av deres kunstsmak og deres voksende kunstsamling, er som et spennende eventyr. Idag er samlingen spredt til ulike museer og samlinger verden over. Men på denne utstillingen ser vi de viktigste bildene og skulpturene - i sal på sal. Flere steder er det også satt opp "formidlingsstasjoner" med bilder, bøker og historier om deres liv og betydning. En spennende reise gjennom livene til helt uvanlige mennesker som brukte sin rikdom til å skape et miljø for å utvikle mange av datidens viktigste kunstnere.

Denne utstillingen startet i San Fransisco ifjor. Vi så L'Aventure des Stein i Grand Palais i Paris i januar, og 28. februar kunne The Steins Collect - Matisse, Picasso and the Parisian Avant-Garde åpne i Metropolitan Museum of Art i New York der den står til 3. juni. Klikk lenkene for mer info og flere bilder.

Truende skyer ved Tuilleriehagen, Paris. - Vi løp gjennom Paris i storm og regn og sto halvannen time i kø for å nå utstillingen. Det var den verd! - Foto: Nina Skurtveit / Nina

Vi løp gjennom Paris i storm og regn og sto halvannen time i kø for å nå utstillingen. Det var den verd!

Foto: Nina Skurtveit / Nina