Da Maiken Caspersen Falla og
gikk i mål til gull tirsdag ettermiddag, opplevde Telenor samtidig en ny trafikktopp i mobilnettet, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.Les også:
I perioden mellom 14.30 og 14.45 var trafikken i mobildatanettet deres rundt det dobbelte av normalen. Konkurrenten Netcom melder om en tilsvarende dobling i bruken av datatrafikk.
Utgjør mer av trafikken
Videostrømmetjenester utgjorde nærmere 80 prosent av datatrafikken i Telenors mobilnett under sprintfinalen, mot normalt rundt 30 prosent, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.
Fortsatt velger flertallet å strømme OL-øvelser over vanlig trådløst eller kablet nett, men mobilbruken øker.
Datamengden som går over mobilnettet er ifølge Telenors tall 4,5 ganger høyere enn under Vancouver-OL for fire år siden. Den gang hadde imidlertid ikke nordmenn tilgang til 4G-mobilnettet, og kapasiteten i 3G-nettet var mindre utbygd.
På en normal dag håndterer Telenors nett rundt 9-10 gigabit i sekundet i sitt nett. Under sprintfinalen passerte trafikken 18 gigabit i sekundet, og en fjerdedel av denne trafikken gikk via 4G.
Hovedutfordrer Netcom melder om en tilsvarende trafikkøkning. Der de på en normal dag håndterer en trafikk på 5-6 gigabit i sekundet, opplevde de at trafikkmengden økte til 11 gigabit i sekundet under sprintfinalen.
Yngre mer mobile
Det er de yngre seerne som ser ut til å være mest villig til å bruke mobilen til direktestrømming.
I en undersøkelse utført for Telenor av YouGov, svarer 14 prosent i aldersgruppen 18–34 år at de vil se OL på mobilen, mot ni prosent av befolkningen under ett.
I samme undersøkelse svarer 17 prosent av de spurte at de vil følge OL-øvelsene via nettbrett.
Svært mange mobilabonnementer inkluderer en begrenset kvote datatrafikk per måned, og leverandørene følger dermed spent med på hvor mye av kvoten abonnentene bruker under store mediebegivenheter som OL.
– De aller fleste har inkludert datamengde i sitt abonnement. Det som blir interessant å se etter OL, er om datamengden i abonnementet er stor nok for denne typen bruk. Men det vet vi jo ikke ennå, sier informasjonssjef Per Meling i Telenor til NRK.
Prater mindre, twitrer mer
Sprintøvelsene i OL førte også til økt engasjement i sosiale medier. Trafikktallene fra Telenor tyder på at de som fulgte OL-øvelsene, også brukte meldingstjenesten Twitter flittig.
Mens taletrafikken i Telenors nett falt med 20 prosent under de mest populære øvelsene, økte bruken av Twitter med hele 40 prosent i samme tidsperiode.
– Dette viser at vi er minst like sosiale som før, men at vi finner nye måter å dele opplevelsene på, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor.
Salgsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 har så vidt rukket å se over tallene fra Telenor når NRK kontakter ham, men er ikke overrasket:
– Jeg kan bekrefte at vi opplever veldig stor digital suksess under OL, og setter nye rekorder på TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Sumo. Vi ser at dette er et mesterskap som er multimedialt og foregår på flere plattformer, sier Rosvoll til NRK.