Spotify presenterte sine nye planer under en pressekonferanse i New York onsdag.
– Vi skal gi dere en dypere og rikere Spotify-opplevelse, sier grunnlegger og direktør Daniel Ek i en pressemelding.
Videoklipp, podkaster og nyhetsbulletiner blir lagt til tjenesten. Dessuten vil Spotify i større grad tilrettelegge tjenesten for treningsglade.
Aktører som Comedy Central, ABC, BBC og ESPN er med på laget, og ifølge Business Insider skal eksklusivt videoinnhold også produseres for tjenesten.
– Vil være en mediekurator
Utvidelsen gjør at svenske Spotify, som ble startet i 2008 og nå har over 60 millioner brukere, blir mer enn bare en strømmetjeneste for musikk.
Det kan bli utfordrende, tror teknologirådgiver Henrik Lied i NRKbeta.
– Spotify vil være en kurator for musikk, underholdning og aktualitetsstoff. Tjenesten får mange bein å stå på, og selv om det i all hovedsak er en god ting, blir det også veldig viktig at de klarer å holde fokus.
– Tror du det vil bli en suksess?
– Det er mye som ligger til rette for at det kan funke, men vi må også huske at Facebook fortsatt eksisterer. Facebook har blitt en enorm plattform for konsum av underholdning og nyheter, og det er vanskelig å snu medievanene til folk, sier Lied, og kommer med et eksempel:
– Det er ikke så alt for lenge siden Snapchat forsøkte dette med sin Discover-funksjonalitet, men dette har i stor grad floppet. Det blir spennende å se hvorvidt innholdet som leveres via Spotifys plattform til enhver tid er like oppdatert som det vi ellers har blitt vant til, sier Lied.
Treningsfunksjon allerede tilgjengelig i Norge
Noen av endringene blir introdusert i dag, og resten rulles ut de nærmeste ukene. Først ut er kunder i USA, Storbritannia, Sverige og Tyskland.
Ifølge Dinside vil norske Spotify-brukere imidlertid kunne bruke de nye treningsfunksjonene allerede i dag.
– Medieanalytikere har lenge sagt at vi mangler en «Spotify for video», og da er det betimelig at Spotify selv prøver å være den aktøren. Norskutviklede Tidal tilbyr også videoinnhold, selv om fokuset der foreløpig ligger på musikkvideoer, sier Henrik Lied.
Det har ikke lyktes NRK å få en kommentar fra Tidal (tidligere Wimp) til konkurrentens planer.
LES OGSÅ: