Hopp til innhold

Mobiliserer støtte til Haiti på Facebook

Sosiale medier er svært effektivt for å mobilisere støtte til inntekt for ofrene i Haiti. Det mener de store norske hjelpeorganisasjonene.

Facebook og Twitter, Haiti

Det gir gode resultater for nødhjelpsorganisasjonene å bruke sosiale medier.

Redd Barna er en av mange organisasjoner som bruker Twitter og Facebook ivrig og mener det gir gode resultater.

Markedssjef i Redd barna Tove Hauge ser et stort engasjement for Haiti på nettsteder som Facebook og Twitter.

– Det vi opplever som nytt nå er at mange bidrar på den måten. De føler de bidrar mer enn å bare gi penger ved at de også sprer budskapet og ber folk om å støtte Redd barna, sier Hauge.

Effektiv kanal

Bernt Apeland

Bernt Apeland

Foto: Bengt Kristiansen / NRK

SMS-aksjoner og bruk av Facebook og Twitter har vist seg å være en effektiv kanal for å mobilisere. Menge nordmenn engasjerer seg via nettet. Det har fått både Redd barna , Kirkens nødhjelp og Røde Kors Røde kors til å satse på sosiale medier.

– Nå er vi i en fase hvor sosiale medier blir en viktig platform til å skaffe inntekter. Kanskje ikke direkte, men ved å engasjere mennesker i forhold til at vi gir de informasjon og de har mulighet til å komme med tilbakemelding, sier
markedssjef i Røde Kors, Bernt Apeland.

Han merker stor interesse for Røde Kors sin facebook-gruppe. 20000 følger med på oppdateringene fra organisasjonen fra Haiti. Generalsekretær Børge Brende twitrer jevnlig.

– Jeg tror vi klarer å bringe giveren, medlemmene og tilhengerne vår nærmere de hjelpeaksjonene vi nå gjennomfører.

Sosiale medier har mye av æren

Tilsammen har Røde Kors, Redd Barna og Kirkens Nødhjelp samlet inn 28 millioner kroner så langt. Tove Hauge tror de sosiale mediene skal ha mye av æren for at oppmerksomheten rundt Haiti er så stor - og for at det er samlet inn så mye penger så fort og for at oppmerksomheten rundt Haiti er så stor.

– Særlig når man ser tunge ting på TV og synes det er grusomt det som har skjedd. Jeg tror det er to ting som skjer. For det første har du lyst til å bidra selv, men du har også lyst til å bidra ved å gjøre naboen eller kameraten din oppmerksom på at de burde gjøre det samme.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.