Hopp til innhold

Slik skal Norge vinne Cannes

Millionsatsing skal gjøre norsk film synligere enn noensinne under «verdens viktigste filmfestival».

Cannes/Joachim Trier

BERGMAN PÅ PLAKATEN: Ingrid Bergman er hovedattraksjon på den offisielle plakaten for årets Cannes-festival. Norsk filminstitutt håper også nordmenn klarer å markere seg under årets festival etter å ha fått Joachim Triers (til høyre) nyeste film i hovedkonkurransen.

Foto: Bertrand Langlois/Berit Roald / Afp/NTB Scanpix

Når filmfestivalen i Cannes i ettermiddag åpner for 68. gang, er det med en offensiv norsk delegasjon til stede.

For første gang siden 1979 er nemlig Norge representert i hovedkonkurransen. Det ønsker Norsk filminstitutt (NFI) å utnytte.

Stine Helgeland, avdelingsdirektør NFI

SATSER PÅ CANNES: Stine Helgeland er avdelingsdirektør i Norsk filminstitutt.

Foto: NFI

– Da hovedprogrammet ble offentliggjort, satte vi oss ned og laget en slagplan for hvordan vi skal få til et samlet løft som gjør Norge synlig på verdens største filmarena, sier avdelingsdirektør Stine Helgeland i NFIs lanseringsavdeling.

– Årets ekstra innsats beløper seg til opp mot en million. Vi har blant annet laget mer infomateriale og et eget magasin, utdyper hun.

– Kan nå ut til milliarder

Over fire tusen journalister er akkreditert til filmfesten i Frankrike. Disse vil NFI bruke for alt det er verdt.

– De skriver stoff og sender hjem til hele verden. Så du har muligheten til å nå ut til mange millioner, kanskje milliarder, sier Helgeland.

I løpet av festivalens tolv dager tredobles innbyggertallet i den sør-franske byen fra 70 000 til 210 000.

– Det er vel over to hundre nordmenn, blant disse omlag 50 produsenter som bruker Kristi Himmelfart, 17. mai og alle dagene på hardt arbeid for filmene sine, forteller NFI-direktøren.

Mener Cannes har kunstfilm-rykte

Joachim Trier skal representere Norge i kampen om Gullpalmen. Regissørens film «Louder Than Bombs» får verdenspremiere midtveis i festivalen 18. mai.

Eskil Vogt og Joachim Trier

STÅR BAK «LOUDER THAN BOMBS»: Manusforfatter Eskil Vogt (til venstre) og regissør Joachim Trier.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– I år skal vi vises ved siden av «Mad Max». Det er jo helt crazy, sier han.

Trier mener Cannes-festivalen har et ufortjent rykte som en festival for sær kunstfilm.

– Cannes er for hele verdensfilmen! Da jeg var ni år, så jeg «E.T.» tre ganger på kino. Den var i Cannes, den også. Så lenge de synes det er noe personlig som blir formidlet, inviterer de mange forskjellige filmer, sier regissøren.

Vinneren av Gullpalmen offentliggjøres på festivalens avslutningsdag 24. mai.

LES OGSÅ:

Disse filmene konkurrerte Trier mot

Tittel

Regissør

Land

«The Assassin»

Hou Hsiao-hsien

Taiwan

«Carol»

Todd Haynes

USA/Storbritannia

«Dheepan»

Jacques Audiard

Frankrike

«The Lobster»

Giorgos Lanthimos

Hellas/Storbritannia/Irland/ Nederland/Frankrike

«Our Little Sister»

Hirokazu Kore-eda

Japan

«Macbeth»

Justin Kurzel

Storbritannia/USA/Frankrike

«Marguerite et Julien»

Valerie Donzelli

Frankrike

«Mon roi»

Maiwenn

Frankrike

«Mountains May Depart»

Jia Zhangke

Kina/Japan/Frankrike

«My Mother»

Nanni Moretti

Italia

«The Sea of Trees»

Gus Van Sant

USA

«Sicario»

Denis Villeneuve

USA

«A Simple Man»

Stephane Brize

Frankrike

«Son of Saul»

Laszlo Nemes

Ungarn

«The Tale of Tales»

Matteo Garrone

Italia/Frankrike/Storbritannia

«Youth»

Paolo Sorrentino

Italia/Frankrike/Storbritannia/Sveits

«La Tete haute»

Emmanuelle Bercot

Frankrike

«Chronic»

Michel Franco

Mexico

«Valley of Love»

Guillaume Nicloux

Frankrike

Ekspander/minimer faktaboks
Joachim Triers kommende film Louder Than Bombs får premiere i Cannes. Den er tatt ut til programmet for 2015.

FØRSTE PÅ MANGE ÅR: For første gang på 36 år skal en norsk film delta i hovedkonkurransen under det som kalles verdens viktigste filmfestival. Se intervju med regissør Trier dagen det ble kjent.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)