Hopp til innhold

Slik ønsker politikerne å påvirke deg

I kampen om å nå ut til velgerne sine lager de politiske partiene egne reklamevideoer som spres på nett og i sosiale medier. Statsminister Erna Solberg er sistemann ut.

Erna Solberg

VIDEO: Statsminister Erna Solberg er sistemann ut i rekken. Torsdag la hun ut en politisk video på Facebook. Se videoen lenger ned i saken.

Foto: Skjermdump fra Facebook/Høyre

Justisminister Anders Anundens «skrytevideo» som ble sluppet mandag kveld har fått mye omtale denne uka.

Flere andre politikere har også laget egne politiske kampanjevideoer som har blitt delt på nett den siste tiden.

Partileder Knut Arild Hareide i Kristelig Folkeparti dukker opp i en slags reklamevideo mot søndagsåpent, Jonas Gahr Støre dukker opp i en Arbeiderpartiet-video kalt Fremtidens Norge, og i dag slapp Erna Solberg sin egen video på Facebook.

Miljøpartiet de Grønne og Senterpartiet har ikke lagt ut noen videoer enda, mens Sosialistisk Venstreparti, Fremskrittspartiet og Venstre har laget videoer om skole, flyktninger og god oppvekst for alle barn.

Nå skal det nevnes at senterpartipolitiker Geir Pollestad publiserte sin egen skrytevideo som tilsvar til Anundsen.

KrFs video:

Aps video:

Viktige virkemidler

Høyskolelektor ved BI og ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude, sier den visuelle kommunikasjonen med bilder og video har blitt viktigere for politikerne.

Høyskolelektor og ekspert på sosiale medier ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude

EKSPERT: Cecilie Staude er sosiale medier-ekspert og sier politiske videoer er noe vi kommer til å se mer av fremover.

Foto: Torbjørn Brovold / BI

– Vi ser nå flere tilfeller av bruk av video til politisk budskap. Målet deres er å få velgerne til å spre innholdet videre. Lage et viralt innhold.

– Det er ikke bare ordene og hvordan de fremstilles som er viktig. Både bilder og video er virkemidler som ofte treffer bedre i sosiale medier, enn de rent tekstbaserte, sier Staude.

Politikere er ifølge eksperten ikke lenger avhengige av massemediene for å spre et budskap.

– De bruker egne verktøy til å lage et budskap selv. Noe som gir en større bredde. Forskning har for eksempel vist at særlig Twitter bidro til at valgkampen i 2013 inneholdt større bredde og mangfold, fordi Twitter ga politikerne mulighet til å sette agenda selv, sier hun.

Viktig element

Politiske kampanjevideoer er ikke noe nytt. I USA legges det ut en rekke ulike kampanjevideoer både før og under valgperioden. Laget enten for å sverte motkandidaten eller å kun formidle sitt eget budskap.

På nettsiden livingroomcandidate.org er det mulig å se kampanjevideoene til de amerikanske presidentkandidatene helt tilbake til 1952.

I 2012 fikk musikkvideoen «Yes We Can», produsert av artisten Will.i.am og sønnen til Bob Dylan, stor oppmerksomhet i USA.

Ifølge nyhetssiden KQED News fikk videoen 26 millioner visninger i løpet av få dager og ga presidentkampanjen til Barack Obama nytt momentum.

Obama slo som kjent John McCain i valget som ga han fire nye år i Det hvite hus.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.