Hopp til innhold

Seltzer: – Samtiden lot seg gjenspeile av Bowie

Programleder i NRK og bandmedlem i Turboneger, Thomas Seltzer, mener at man ikke kan overvurdere David Bowies betydning.

Seltzer om Bowie: Vestlig kultur samlet i en kropp

– Bowie har vært en av de helt store sammen med Elvis Presley, Michael Jackson og kanskje Bob Dylan, sa Seltzer i da han besøkte NRKs nyhetsstudio mandag formiddag.

– Han er kjent for sine mange karakterer. Klisjeen om Bowie er at han er som kameleonen som gjenspeiler tendenser og strømninger, og gjenspeiler samtiden.

Men hvor viktig den britiske musikeren som døde i en alder av 69 år mandag faktisk har vært, vises i det at samtiden også har latt seg gjenspeile av ikonet Bowie, mener Seltzer.

– Man kan si det sånn at 70-tallet varte frem til tidlig 1983. Først da kom 80-tallet med «Let's Dance»-albumet til David Bowie, sa han.

Ziggy Stardust

Seltzer trodde ført at nyheten om David Bowies død var et nytt stunt, slik som da han drepte karakteren Ziggy Stardust. Her er Bowie som nettopp ZIggy Stardust i 1972.

Foto: /Brian Horton/AP/TT / AP

Han er vestlig kultur samlet i en kropp, sier programlederen. Bowie er på en måte etterkrigstiden, hele poprevolusjonen, i en person.

– Han er utrolig viktig. Alle rollene, blandinger av romvesen, androgyne karakterer og britisk gentleman til fingerspissene, sa Seltzer.

– Han er vel en kunstmann først og fremst, og på mange måter en elitist, men han visste å gjøre denne elitistiske kunsten bred og tilgjengelig for alle.

Trodde det var en spøk

Da han våknet i morges og sjekket Twitter, var Seltzer først helt overbevist om at det var en spøk. Bowie død. Han trodde det var et nytt stunt, noe ala da Bowie drepte karakteren Ziggy Stardust etter fem år og oppløste bandet.

– Så jeg videretvitret og skrev at dette var saklig platelansering. Han ga jo ut denne «Blackstar»-plata nå på fredag. Den har en mørk tematikk – død skråstrek forsvinnende inn i rommet som et slags himmellegeme, så vidt jeg har skjønt. Jeg har ikke rukket å høre på den siste plata, fortalte han.

– Det gikk ganske lenge før jeg så at nyhetene begynte å komme inn fra andre hold, og sønnen hans tvitret om dødsfallet, så da tenkte jeg at det nå er vel alvor.

Truboneger

Glam og glitter og har vært en stor del av Turboneger, og har kommet fra David Bowie, sier Seltzer. Her er bandet på scenen under Norwegian Wood-festivalen i Oslo i 2006.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Relevant i 50 år

Han mener at ingen andre artister har klart å holde seg like relevante i 50 år som David Bowie har klart.

– Det var så bunnsolid det han leverte, han var håndverker til fingerspissene. Det var aldri noe halvferdig selv om man kan si at noe av det han gjorde ikke hadde kjempeepiske kvaliteter, mener Seltzer.

Og selvfølgelig inspirerte Bowie også hans eget band, Turboneger.

– Spesielt dette med glitter og glamrock og pønk. Pønken hadde ikke vært den samme uten Bowie. Jeg tror ikke vi vet enda hvor mye han har betydd. Vi kan bare ikke overvurdere hans betydning.

David Bowie
Foto: NILS MEILVANG / AP

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober