Det er Medietilsynet som har utført undersøkelsen, hvor 500 gutter i alderen 12 til 17 år har svart på sju spørsmål om sine spillevaner.
– Det er fra før av godt kjent at tilnærmet alle barn og unge, spesielt blant gutter, spiller dataspill. Det er spesielt interessant at over halvparten av gutter i alderen 12 til 17 år mener at spill er en viktig del av hverdagen deres, og totalt én av ti anser det som sin viktigste hobby, sier Khalid Azam, ansvarlig for undersøkelsen hos Medietilsynet.
Guttene oppgir konkurranse, utfordringer og det sosiale som de viktigste grunnene til hvorfor de spiller.
– I tillegg ser vi at det å spille og snakke sammen med venner er en sterk motivasjon blant ungdommen. Spill fungerer med andre ord også som et sosialt medium for gutter, sier Azam.
Kilde: Medietilsynets undersøkelse utført av Ipsos MMI oktober-november 2013.
«Minecraft» og «GTA» mest populært
Ser man på hvilke titler guttene spiller mest, er de yngste opptatt av å utvikle spillfigurer.
De eldre i undersøkelsen ønsker i større grad spill satt i verdener hvor fortellingen står i fokus.
Byggespillet «Minecraft» er det mest populære spillet blant gutter mellom 12 og 14 år, mens det mye omtalte spillet «Grand Theft Auto V» topper listen til dem mellom 15 og 17.
– Det mest overraskende er nok at valg av spilltitler er ganske likt på tvers av alder og spilletid. Selv om interessen og tidsbruken varierer, ser det ut til at man uavhengig deltar i den samme overordnede spillkulturen, sier Azam.
- LES: Filmpolitiets anmeldelser av «Minecraft» og «Grand Theft Auto V»
Hver tredje spiller over to timer daglig
Nesten en av tre av de spurte – 32,3 prosent – sier at de spiller mellom to og fire timer per dag. 26,3 spiller mellom en og to timer.
– Spilling i 2014 er sammenvevd med flere andre sosiale og nettbaserte aktiviteter, uten tydelig start og slutt. Derfor er det veldig vanskelig å måle tidsbruk nøyaktig. Likevel er resultatene av undersøkelsen i tråd med den økende tidsbruken foran skjerm i samfunnet forøvrig, sier Azam.
En av ti av de spurte sier at de har følt at de har vært nødt til å spille, og at det har gitt dem problemer på skolen, i familien og med venner.
– Er det grunn til å være bekymret for norske gutters spillevaner basert på funnene i denne undersøkelsen, Khalid Azam?
– Forhåpentlig vil ikke disse tallene lede til mer bekymring, men heller gi voksne økt forståelse for at hobbyen betyr mye for ungdommen. Det er svært viktig med klare regler for spilling i hjemmet. Vi håper dette kan bidra til å styrke dialogen rundt grensesetting framfor å skape mer bekymring og konflikt, sier rådgiveren i Medietilsynet.
Husker ikke/vet ikke eller spill ikke oppgitt: 24 prosent. Kun 2 prosent opplyser at de ikke spiller online.
LES OGSÅ: