Når Nicholas Cages førsteutgave av Supermann, et kamera brukt i den første «Star Wars»-filmen, et kamera fra 1923 og en sportsbil fra Ferrari satte auksjonsrekord, skulle man kanskje tro at markedet er styrt fra gutteværelset.
Men når verdens dyreste parti vin, et landskapsfotografi og en kinesisk Ming-vase ble solgt for rekordsummer, er det tydelig at det er andre krefter som rår.
Marked i motvind
Knut Forsberg er daglig leder i auksjonhuset Blomqvist. Han forteller at årets omsetning blir omtrent den samme som i fjor, men ser tendenser til at kjøpelysten hos nordmenn er fallende.
– Selgerne har levert gode bilder, og vi har hatt et bra inntak i år. Men det er tydelig at kjøperne har blitt mer og mer forsiktige. Dette merket vi spesielt godt i november og desember, der det var en klar trend av selektive og prisbevisste kjøpere, som kun la inn bud på det aller beste, forklarer han.
– Vi merker at finanskrisen har en effekt, så derfor kommer vi til å budsjettere med en 30 prosents reduksjon på klassisk kunst i «high end»-auksjonene, der vi omsetter produkter i det øvre prissjiktet.
Kontroll fra Kina
Auksjonsmarkedet har de siste årene fått en dreining mot Asia, hvor pengesterke kinesere står klare til å kapre attraktive auksjonsartikler. Hong Kong har markert seg som en av verdens viktigste auksjonsbyer, etter New York og London.
Velstående kinesere velger heller å investere penger i lettsolgte produkter, fremfor aksjer eller eiendom. Det har også Blomqvist fått merke.
– Ved et par anledninger har vi hatt kinesisk porselen på auksjon, og da har budene plutselig skutt til værs uten at vi helt har forstått hvorfor. De store kjøperne fra Østen er i stor grad interesserte i viktige bilder og hovedverk av for eksempel Picasso eller Monet. Foreløpig viser de liten interesse for papirbaserte bilder av for eksempel Munch-trykk.
Både Christies og Sothebys avsluttet auksjonsåret i Hong Kong med rekordsalg og noterte en pen omsetningsvekst fra året før. Så mens kunstnere fra Vesten gjerne havner godt under prisantydning, ble et av den kinesiske kunstneren Qi Baishis bilder i år solgt for 380 millioner kroner.
- Les også:
Satte salgsrekord
Selv om auksjonsinteressen her til lands er i ferd med å bli mer lunken, mener Forsberg at det allikevel er grunn til optimisme. Men det fordrer at man har de riktige varene å legge under hammeren.
– De dyreste og mest betydningsfulle går fortsatt bra, og i år vi satte prisrekord med et bilde av Gunnar Berg til 1,6 millioner kroner. Det var minst det dobbelte av forrige rekord. Munch selger også bra hvis de er riktig priset, men det er bildene til under 100.000 kroner som er lettest å omsette for tiden, forklarer han.
Avskriver Birkebeiner-generasjonen
Selv om de tradisjonelle auksjonene sliter tungt, har nye auksjonsformer en opptur. Og det er gjerne de yngste som er de ivrigste budgiverne.
– Nettauksjonene våre er i økning, og det er spesielt objekter for under 20.000 kroner går unna på nett. Alderen på kjøperne er på vei ned, og det er veldig gledelig, sier Forsberg som har gitt opp å nå en kjøpesterk gruppe.
– Vi ser en større interesse blant de yngre enn hos de rundt 40 år. Det kan se ut som de heller vil bruke tiden på å gå Birkebeineren enn på å kjøpe kunst.