Et amerikansk TV-selskap, som er mest kjent for å putte kjendiser i «vanlige jobber» og å følge et kortvokst pars ønske om å få barn, skal nå friste seerne med norsk sakte-TV. Det melder blant annet Hollywood Reporter og Dagsavisen.
Forrige helgs Nasjonale strikkekveld vakte oppsikt i utlandet, og sendinga ble både vist og omtalt langt utover landegrensene. Versjonene med ved, tog, og ikke minst Hurtigruta minutt for minutt, har også gjort NRKs sakte-TV-format godt kjent.
Neppe strikking på amerikansk
Kanalen LMNO har ikke kjøpt NRKs strikke- eller ved-sendinger, men skal benytte samme lest på å lage sakte-TV for amerikanske seere. De har altså kjøpt det man på TV-språket kaller formatet.
– I en verden der alt går veldig fort, var det forfriskende å finne noe så fengslende. LMNO er alltid på jakt etter høylytte og karakteristiske formater, og vi tror vi har funnet akkurat det i sakte-TV, sier Lori Rothschild Ansaldi i LMNO til Hollywood Reporter.
Det blir imidlertid neppe strikking eller knitring i peisen på amerikansk. Ansaldi forklarer at de ønsker å lage en produksjon som «tar pulsen på den amerikanske kulturens hjerte».
Selv før noe som helst er laget, får salget oppmerksomhet i USA. Ansaldi fra LMNO skal i dag på Good morning, America for å fortelle om prosjektet.
Ingen (g)ullgruve for NRK
Selv om NRK nå har solgt det saktegående formatet til en av verdens største TV-nasjoner, blir de imidlertid ikke rike på salget, enda.
– Det er ikke snakk om store summer, det er først hvis de får solgt det videre til en kringkaster i USA, sier Ole Hedemann, prosjektleder for formatutvikling i NRK.
Hva er det egentlig amerikanerne har kjøpt?
– De kjøper jo et format som består av masse produksjonskunnskap, for eksempel om hvordan man lager TV fra ting som flytter på seg, og hvordan man kan gjøre dette til nasjonale eventer. Så blir det opp til dem å finne tilsvarende nasjonale ikoner man kan lage TV av, sier Hedemann.
Han tror kanskje Route 66 eller Mississippi-elven kunne egnet seg, men tror nok det tar en stund før valget av prosjekt er klart.
Vakte oppsikt på verdens største TV-messe
Det er selskapet DRG som har solgt formatet til LMNO for NRK. Under TV-messa i Cannes forrige måned viste de blant annet hele Hurtigruta-sendinga for interesserte kjøpere.
– Det var noen som sa at TV-konseptet vårt var «the freshest at Mipcom by far», sa programsjef og idéutvikler Rune Møklebust til NRK.no for en måned siden.
- Les også:
Sendinga vakte oppsikt, ikke bare på grunn av konseptet, men også fordi den verdensrekord-lange sendinga varte lengre enn selve messa, så visninga måtte starte en dag før den offisielle åpninga.
– Vi har gjort en avtale med en stor amerikansk produsent. Men jeg kan ikke gi flere detaljer før kontrakten er signert, skrev Andrea Jackson i DRG i en mail til NRK.no da, og nå er altså kontrakten signert.
Hvorvidt sakte-TV blir solgt til flere land, er enda ikke klart, men det skal være flere interessenter.
– Vi har hatt interesse fra selskap i Canada og Irland og med en viss interesse fra Australia og Japan, men uten konkret snakk om salg, sier Hedemann.