Norske kunstnere tjener i snitt 185 000 kroner årlig på kunstnerisk virksomhet, viser en ny rapport, som onsdag ble lagt fram for kulturministeren.
Som NRK fortalte tidligere onsdag, tjente norske kunstnere 15 prosent mindre på rent kunstnerisk arbeid i 2013 enn de gjorde sju år tidligere. Samtidig fikk den jevne nordmann 23 prosent mer å rutte med i samme tidsrom.
– Stemmer disse tallene, er det tankevekkende, sier kulturminister Thorhild Widvey (H) til NTB, og viser til at selv om de rødgrønne nærmest doblet kulturbudsjettet, kom ikke det kunstnerne til gode.
Dette var også noe av kritikken som kom fram da Engerutvalget la fram sin kulturmelding i 2013. Der slås det fast at hovedtyngden av ressursene i de rødgrønnes kulturløft gikk til institusjonene og i mindre grad til kunstnerne.
God totalinntekt
Men selv om inntektene på rent kunstnerisk arbeid er lave, så har de fleste kunstnerne til salt i grøten, viser rapporten fra Telemarksforskning.
Norske kunstnere tjener nemlig i snitt 408.000 kroner totalt årlig, noe som er 45.000 kroner mer enn gjennomsnittet i befolkningen. Årsaken er at kunstnerne bruker mere og mere tid på annet arbeid enn å utøve kunst.
– De kompenserer med annen type inntekt, men dette går utover tiden de kan bruke på å utøve kunst i arbeidstida, sier Mari Torvik Heian ved Telemarkforskning til NRK.
At kunstnere tjener mindre på rent kunstnerisk arbeid, kompenserer de med å jobbe mer med kunstnerisk tilknyttet arbeid (undervisning i kunstfag, kunstsakkyndige vurderinger, komitéarbeid, osv.). Mange jobber også mer med ting som ikke har noen ting med kunst å gjøre.
Økt rekruttering et problem
Noe av forklaringen på at det er mindre penger å hente på rent kunstnerisk arbeid, er at det siden 2006 har blitt nærmere 5 000 flere kunstnere i Norge. Rapporten sier at det nå er 23 750 kunstnere i Norge.
At rekrutteringen øker, går utover inntekten til kunstnerne, sier Mari Torvik Heian.
– Hvis det skal være et mål at kunstnerne skal leve av kunsten i større grad enn de gjør nå, så er det nødvendig å begrense rekrutteringen. Men for å sikre bredden i tilstrømmingen og mangfoldet i kunsten, kan det være viktig å ha en talentpool å rekruttere fra, og godta at mange kunstnere har lave inntekter, sier hun.
Kunstnerundersøkelsen har innhentet svar fra 4000 medlemmer i 30 norske kunstorganisasjoner.