Dette nyhetsbildet av Massoud Hossainis vant Pulitzerprisen - Fotograf Massoud Hossaini fra Afp vant Pulitzer-prisen for beste nyhetsbildet. Bildet viser Tarana Akbari (12), som skriker i redsel kort tid etter at en selvmordsbomber detonerte en bombe i en folkemasse i Kabul den 6. desember 2011. - Foto: Massoud Hossaini / Ap

Fotograf Massoud Hossaini fra Afp vant Pulitzer-prisen for beste nyhetsbildet. Bildet viser Tarana Akbari (12), som skriker i redsel kort tid etter at en selvmordsbomber detonerte en bombe i en folkemasse i Kabul den 6. desember 2011.

Foto: Massoud Hossaini / Ap

Pulitzerpris til satiretegner og nettmedier

USAs mest prestisjefylte journalistpris, Pulitzerprisen, ble i år tildelt rene nettsteder og nettaviser.

Tre år år etter at nettsteder for første gang kunne delta i konkurransen, ble Huffington post med David Wood, belønnet for sin reportasje om amerikanske soldater som ble såret i Irak og Afghanistan.

Det er tradisjonen tro arbeider innnenfor medienes vaktbikkjefunksjon som blir tildelt journalistprisene. Prisene går ofte til undersøkende journalistikk og gravejournalistikk som leder til avsløringer om korrupsjon og urettferdighet.

I 1973 vant for eksempel Washington Post prisen for artiklene om Watergate-skandalen.

Fikk pris for satiretegninger

Politicos Matt Wuerker vant pris for sine redaksjonelle satiretegninger, og AFPs Massoud Hossaini ble priset for beste nyhetsfoto.

Nyhetsfotoet viser en jente som gråter i frykt etter et selvmordsangrep i Kabul. New York Times var eneste avis som fikk to priser.

(NTB)

Hvem er du i Kampen for tilværelsen?

Hvem i Kampen for tilværelsen likner mest på deg? Ta quizen, og finn ut om du er småbitre Jørgen, språkinteresserte Tomasz, prosjektorienterte Karianne eller synske Anneli.

NRKs litteraturkritiker Knut Hoem er blitt mer skeptisk til hva han deler på sosiale medier, etter å ha lest boken The Circle.

– Det er veldig synd at denne romanen ikke oversettes!

Knut Hoem savner en norsk oversettelse av Dave Eggers mye omtalte bok, «The Circle», som handler om data vi deler på sosiale medier. – Forlagene må våge å ta de forfatterne som åpenbart ønsker å diskutere de mest brennende problemstillingene i vår tid.

Les saken