Hopp til innhold

Pressesjef kritisk til NFF

Kjersti Løken Stavrum er kritisk til at Norges Fotballforbund har startet eget produksjonsselskap. – De formidler et innhold som har et helt annet utgangspunkt enn fri og uavhengig journalistikk, sier hun til NRK.

Fotomontasje: Kjetil Siem / Kjersti Løken Stavrum.

Kjetil Siem i Norges fotballforbund sier de ikke ønsker å være redaktører, men Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund er kritisk. Bildet er en fotomontasje.

Foto: NTB scanpix

I høst har Norges Fotballforbund (NFF) og organisasjonen Norsk Toppfotball (NTF) opprettet tv-produksjonsselskapet Ullevaal Media Center (UMC). Dette, i tillegg til striden rundt salget av rettighetene ti lå vise norsk fotball på tv, har fått flere til å hevde at NFF har fått et mer frynsete omdømme.

Nylig skrev Dagens Næringsliv (abonnementstjeneste) at det nye produksjonsselskapet til fotballforbundet skal ha ansvaret for innholdsproduksjon, levert til andre tv-kanaler.

– Et etisk problem

Nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther i TV2.
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

TV 2 Sportsredaktør Jan Ove Årsæther synes er rart at det er fotballforbundets leder Kjetil Siem som i praksis kan bli redaktør for sendinger på TVNorge.

– Det vi ser er at det er mange redaksjonelle medarbeidere i dette selskapet, som skal utføre en jobb som til nå er blitt utført av uavhengige mediehus, sier han til NRK.

– Er det noe uetisk i dette?

– Det er jo et etisk problem at fotballforbundet skal eie de redaksjonelle medarbeiderne og journalistene som leverer det produktet som kommer ut til seerne. Hvordan kan de da stole på at dette er riktig, rett og uavhengig?

Årsæther trekker blant annet fram hendelsen der fotballforbundet la ned forbud mot regnbueflagg på tribunen da Norge spilte mot Russland tidligere i år.

Han tror dette er et eksempel på noe som kanskje ikke ville fått like mye oppmerksomhet med NFF som produsent av bildene som kom ut på tv-skjermene.

– Et helt annet utgangspunkt

Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund, mener medier som bruker innhold fra UMC ikke nødvendigvis gir fra seg redaktøransvaret.

– Men de formidler et innhold som har et helt annet utgangspunkt enn fri og uavhengig journalistikk, sier hun til NRK.

– Hva blir det da?

– Jeg mener det blir innhold som bør merkes tydelig, slik at seerne er klar over at den som har laget innholdet har et annet utgangspunkt enn å drive fri og uavhengig journalistikk.

Stavrum mener det er logisk at NFF ønsker å skape mer oppmerksomhet rundt sitt egen merkevare.

– Men det er ikke en naturlig målsetting for et journalistisk medium, siden de har et helt annet mål med sin virksomhet.

– Bør tydelig merkes

Hun sier at redaksjonelt innhold skal være laget på like premisser, eller at det er en fri og uavhengig redaksjon som gjør sine vurderinger uavhengig av økonomiske interesser eller særinteresser av noe slag.

– I det øyeblikket noen har helt andre målsettinger og ønsker med innholdet de lager så bør det tydelig merkes, slik at tv-seerne skjønner at det er en annen avsender. Og det mener jeg er fair å gjøre her, sier Stavrum.

– Vi har jo sett at det blir mer og mer makt og penger og et stadig mer kronglete forhold til penger. Det er uklare og ikke alltid like forbilledlige forhold til ansettelser og avganger for trenere. Det er en del kompliserte ting som skje i fotballen, som det er viktig at man har et kritisk blikk på. Det får man ikke fra UMC.

– Mange tenker kanskje «er det så nøye, det er jo bare fotball og det er underholdning». Og jeg kan for så vidt forstå at man ikke orker de store prinsippene på områder som har med spill og gøy å gjøre.

– Men da er det viktig å minne om at fotball er store penger, kompliserte prosesser og maktkamper om innflytelse og noe som mange har store interesser i. Derfor er også fotball en arena hvor man skal ha det frie og kritiske blikket.

– Bra med debatt

Kjetil Siem er generalsekretær i Norges Fotballforbund
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Kjetil Siem, generalsekretær i Norges Fotballforbund synes det er bra at det kommer en debatt omkring de etiske utfordringene dette kan by på.

– Jeg synes det er bra at vi kan diskutere sånne ting i norske medier fordi vi ser ute i verden at skillene mellom fri journalistikk og «kjøpt» journalistikk viskes ut. Og det synes jeg det er bra at vi tør å diskutere i Norge. Å dra inn ord som uetisk synes jeg kanskje er litt drøyt, sier han til NRK.

Siem hevder NFF kun legger til rette for at bildene skal komme ut.

– Vi er ikke redaktører for noen sendinger. Det har vi aldri lyst til å bli. Vi er kun tilretteleggere og tekniske leverandører.

Siem også trekker fram homo-markeringa på Ullevaal som eksempel.

– Ville vil unngått at det ble dekket? Det er ikke opp til oss å bestemme. Det er jo redaktøren, som i dette tilfellet ville kommet fra TVNorge. Hvis han ønsket det, ville det selvfølgelig kommet på

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)