Hopp til innhold

Platt og formsvakt

Monumentet er så banalt og ubehjelpelig at jeg har vanskelig for å ta det på alvor.

Monumentet til minne om motstandsgruppa Osvald

Monumentet til minne om motstandsgruppa Osvald har et endimensjonalt parolepreg, ifølge NRKs kunstkritiker.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

1. mai ble det store, svært omdiskuterte Osvald-monumentet avduket på Jernbanetorget i Oslo. Osvald-gruppen var en av de første og mest aktive væpnede sivile motstandsgruppene i Norge under annen verdenskrig.

Etter krigen ble deres innsats stort sett forbigått i taushet fordi de var kommunister. Et monument som hyller disse glemte heltene kommer med andre ord ikke en dag for tidlig. Det er derfor så sørgelig at minnesmerket de nå omsider har fått er så lite imponerende som det er.

En gigantisk hammer som knuser et hakekors

Monumentet består av en gigantisk hammer i skinnende sølvfarget metall som knuser et like skinnende hakekors. Sokkelen er laget av norsk stein, så budskapet er meget tydelig formidlet: Det er nazismen som knuses mot det norske grunnfjellet.

Skulpturen som er plassert i det sørvestre hjørnet av Jernbanetorget er utformet av Bjørn Melbye Gulliksen, som er en av de gamle venstreradikalerne, som tilhørte den politisk engasjerte GRAS-kunstgruppen på 70-tallet.

Les flere kunstanmeldelser:

Banalt og ubehjelpelig

Man kan se for seg mange spennende måter å ta fatt i Osvald-sabotørene, som bekjempet en totalitær ideologi – med drøm om en annen ideologi som skulle vise seg å være nesten like destruktiv som den de ville knuse.

Det er forbløffende hvor lite kunstneren har fått ut av denne enormt spennende oppgaven. Monumentet «Knus nazismen» er så banalt og ubehjelpelig at jeg har vanskelig for å ta det helt på alvor, men det må jeg jo når det opptar såpass stor plass i hjertet av min egen by.

Endimensjonalt parolepreg

Monumentets tydeligste svakhet er dets endimensjonale parolepreg. Kunstverket benytter en så enkel og direkte symbolikk at det nesten like godt kunne vært erstattet med et tekstlig uttrykk: Noen fete typer der det ganske enkelt sto «Knus nazismen».

Det ville sagt akkurat like mye og like lite. Og hva slags budskap er det så som formidles?

Et budskap de aller fleste av oss kan enes om, et budskap som har vært uttrykt ca. en million ganger før. Det er et 1 + 1 = 2. En platt selvfølgelighet vi gjør oss ferdig med på ett øyeblikk.

Like svakt både formmessig og konseptuelt

Ja, vel så er det platt, men kunne det ikke i hvert fall ha vært litt vakkert? Nei, dette kunstverket er dessverre like svakt både formmessig og konseptuelt.

Hammeren er plump i formen og mangler helt den funksjonelle skjønnheten og alle de forseggjorte håndverksmessige detaljer som et godt verktøy har. For eksempel det at hammerhåndtaket naturlig er litt bredere nederst slik at det ikke glir ut av hånden.

Det er også noe tacky med materialene. Metallet er så skinnende at det reflekterer omgivelsene på en svært sjenerende måte, dessuten gir den blanke finishen et nesten plastaktig preg.

Visuell støy

Jeg vet ikke om jeg vil gå så langt som enkelte debattanter, som har sagt det minner om sovjetisk propagandakunst, men verkets skala og dets endimensjonale budskap gir det i hvert fall et ubehagelige totalitært preg som passer ytterst dårlig i dagens virkelighet.

Jeg er ikke enig med Harald Stanghelle i Aftenposten som hevder at monumentet raserer byrommet, til det er verket alt for svakt. Det henfaller bare til mer visuell støy i den konglomeratiske bykjernen, og det har vi virkelig ikke behov for.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK