Lovlig nedlasting er større enn gratis nedlasting, sier høyskolelektor ved BI, Audun Molde, til NRK. Det viser en undersøkelse fra BI.
- Undersøkelsen viser at veldig mange er interessert i å kjøpe musikk og at de som laster ned musikk gratis, også faktisk kjøper ti ganger så mye musikk lovlig som de som ikke gjør det.
Videre viser BI-undersøkelsen «Kulturkonsum i krisetider» at nordmenn i snitt kjøper 6 CD-plater i året og at halvparten av de under 20 år også har kjøpt CD-plater.
- Markedet for salg av musikk er fragmentert, men det er en myte at CD-plata er helt død og det er også en myte at gratis nedlasting er så stort som mange tror.
Dalende salgstall
Bare det siste året er omsetningen av platesalget sunket med 13 prosent. Går vi noen flere år tilbake, er omsetningen sunket med 40 prosent.
LES:
Musikkbransjen selv fremholder at gratis nedlastning av musikk er årsaken bak de dårlige salgstallene, men dette stemmer ikke mener Molde.
Ifølge undersøkelsen er de som laster ned gratis er også de største forbrukerne av betalt nedlastet musikk. De betaler for ti ganger så mange nedlastinger som de som aldri laster ned gratis.
EMI-sjefen uenig
Bjørn Rogstad i plateselskapet EMI har liten tro på BI-undersøkelen. Til Aftenposten sier han det er umulig å komme unna at omsetningen synker samtidig som forbruket av musikk øker. Han mener det ikke kan forklares på noe annen måte enn at gratis nedlasting går ut over det lovlige salget.
LES:
Molde er ikke enig med Rogstad.
- Det finnes ingen dokumentasjon på om at forbruket, eller interessen for musikk øker, dette er bare påstander. Det vi har her, er tall som går på forbrukeratferd. Det vi har spurt om er hva folk faktisk gjør, sier Audun Molde.
BI-undersøkelsen har unngått å ta stilling til om nedlastingen er ulovlig eller ikke siden det finnes lovlige gratistjenester.