For tiden er det høysesong for å få oversikt over trendene for neste sesong. I hele februar arrangeres moteuker over hele verden. Stockholm, København, New York og London Fashion Week har alle blitt arrangert denne måneden.
I Norge ble i år to nye moteuker etablert, og motefesten fortsetter.
Tirsdag starter Paris Fashion Week. Den franske hovedstaden regnes som verdens motehovedstad, og arrangementene der avslutter et langt maraton av moteuker.
– Paris er en institusjon, arenaene for showene er ofte i gamle ærverdige bygg med massevis av historie i veggene. Omgivelsene blir en viktig del av showene og i seg selv unike opplevelser. Det være seg Opéra Garnier der Stella McCartney viser, eller mindre salonger eller suiter på elegante luksushoteller som Hotel de Crillon, sier moteredaktør i Costume, Hege Aurelie Badendyck til NRK.no.
– Paris er den store motebyen. Det er mange designere, som svenske Acne, som velger å vise i Paris selv om de ikke opprinnelig er derfra, sier Sonia Huanca Vold moteansvarlig i VG.
- Les også: Norsk mote velger København
Forskjellig profil
I tillegg til Paris, regnes moteukene i New York, London og Milano som de største. Motefolket valfarter hvert år, både i februar og september, mellom disse byene for å være de første til å oppdage det nyeste på motefronten.
– De store motebladene drar til alle de fire store ukene, men New York og Paris anses som de viktigste. Designerne velger ofte visningssted ut ifra om de vil satse i Europa eller USA. Vil du inn på det amerikanske markedet, som norske Nina Skarra, må du vise under New York Fashion Week, sier Sonia Huanca Vold.
Moteredaktør Hege Aurelie Badendyck besøker årlig rundt tre ulike moteuker. Moteukene har forskjellig profil, forteller hun.
– New York balanserer mellom de store, etablerte visningene der flust av kjendiser er på plass, til de mindre, energiske og kule som ofte har boblet opp fra undergrunnen. London har selvsagt også de store tungvekterne som for eksempel Burberry Prorsum som trekker store stjerner, samt de karismatiske designerne med et tydelig og tilspisset signaturuttrykk som blant annet Mary Katrantzou, Christopher Kane og Peter Pilotto.
– Stockholm og København, er kjent for sitt minimalistiske uttrykk, sier hun.
Bloggerne er blitt viktige
De internasjonale moteukene er viktige arenaer for designere å presentere sine kreasjoner, og for motefolket å få kontakter og inspirasjon.
Men mens de tradisjonelle motemagasinene har lang trykketid, blir bilder fra moteukene nå spredd i rekordfart av bloggere og i sosiale medier. Gatemoten og foto av celebre gjester på vei inn til visningene, har etter hvert blitt vel så viktige deler av rapporteringen fra moteukene.
Under tidligere moteuker i Paris har Hege Aurelie Badendyck vært en av dem som det følges med på. I fjor ble hun kåret til «Street-style Stars to Watch» av det anerkjente motebladet Vouge. Hun er også blitt en av de heteste fotoobjektene for gatemotefotografene, i følge moteansvarlig i VG, Sonia Huanca Vold.
– Norske Hanneli Mustaparta har blitt et stort stilikon, og er en annen nordmann som stikker seg frem internasjonalt. Men moteuken i Paris handler mye om å se og bli sett, og det å bli trukket frem av Vouge, som Hege Aurelie Badendyck, er veldig stort, mener Vold.
Badendyck mener derimot at hun fort kan bli erstattet av andre motetalenter.
– Det er veldig smigrende det, men samtidig er det flust av nye ansikter og folk som dukker opp og kommer i søkelyset hver eneste sesong. Det er nettopp dette som er spennende med gatemote-scenen, at det stadig er mulig å oppdage nye mennesker som kan være en kilde til inspirasjon, sier Badendyck til NRK.no.
- Les også: Modellbyrå lanserer egen moteuke
- Les også: Motebransjen må samle seg
Norsk mote på vei opp
Begge moteredaktørene mener det er positivt at flere aktører forsøker å etablere nye, norske moteinitiativ, etter at norske Oslo Fashion Week kansellerte sine show i år.
– Det er veldig spennende, men også litt uoversiktlig, at det dukker opp så mange nye tiltak. Jeg håper man tør å samle seg mer under ett arrangement. Men det er gøy at noen tar tak, sier Vold.
– Oslo Trend kjenner jeg lite til, men Norwegian Fashion Hub synes jeg er veldig positivt. Det favner om nettopp det vi trenger; seriøsitet og faglig fokus samt kvalitativt og selektert innhold. Det er her vi må starte for å få til en skikkelig moteuke. Vi må ha ballast og tyngde innenfra. Det er mye positivt som er på gang. Jeg har troen på at vi skal klare å etablere en profesjonell og innholdsrik arena og plattform, selv om det vil ta tid, sier Hege Aurelie Badendyck.