Skuespiller Agnes Kittelsen er også overrasket over å se NRKs oversikt over den lave kvinneandelen i norske TV-serier.
Tallene viser at kun to av femten serier som har fått støtte av Norsk filministitutt (NFI), har kvinnelige hovedroller.
- Les:
– Like interessant med kvinnelig perspektiv
– Det er oppsiktsvekkende tall. Det oppleves ikke som at forskjellen er så stor, men det slår meg at det ikke finnes mange norske TV-serier med kvinnelige hovedroller, sier Kittelsen.
Hun har i tillegg til suksessen på filmlerretet hatt fremtredende biroller i TV-serier som «Halvbroren» og «Dag». Men altså ingen hovedrolle.
– Jeg har alltid ment at en historie ikke blir mindre interessant eller relevant selv om den blir fortalt fra et kvinnelig perspektiv. Og det mener jeg fremdeles. Det viktigste er at historien er god.
Selv har hun ingen gode forklaringer på hvorfor kvinneandelen er lav, men antyder at det kan ha å gjøre med prosjektene som søker støtte.
– Det hadde vært interessant å se hvilke søknader som kommer inn til NFI. Og hva som blir valgt ut og hva som ender opp med å bli finansiert, Kittelsen.
- Les:
Peker på manusforfatterne
Nettopp det har NRK gjort. Av prosjektene som fikk avslag av NFI i perioden 2011-2014, var det kun én serie som hadde tydelig kvinnelig hovedrolle.
– Jeg vet godt om problemet. Rollene vokser ikke på trær, og det er en stadig diskusjon blant oss skuespillere, forteller Anneke Von Der Lippe.
Skuespilleren hadde nylig en av de mest fremtredende roller i NRK-serien «Øyevitne», som ikke er blant seriene som har mottatt støtte fra NFI, og ser manndsominansen som en trend som er på hell.
– Det har vært en trend der man setter mennene i de handlende rollene, mens kvinnene tar seg av det følelsesmessige. Den trenden er i ferd med å snu, sier Lippe, og peker på de nordiske seriesuksessene Forbrytelsen og Broen, som begge har tydelige kvinnelige hovedroller, og som begge senere er laget i amerikanske versjoner.
Lippe mener problemet først og fremst er mangelen på tydelige kvinnelige roller i manusene som kommer inn til NFI.
– Det er manusforfatterne som må tenke mer på det, og som må lage gode roller, mener Lippe.