1.018.000 TV-seere fikk med seg Stjernekamp på NRK på lørdag kveld. Bare Nytt på Nytt var større målt i seere gjennom hele forrige uke.
Det gir en økning på nesten 300.000 seere fra fjorårets Stjernekamp-finale, da 732.000 fikk med seg at Rita Eriksen vant konkurransen.
I tidsrommet da vinneren skulle kåres, var hele 1.203.000 nordmenn innom
Yngre og flere seere
Programmet fikk med seg 58 prosent av alle norske seere, altså seks av ti, som så på TV på det aktuelle tidspunktet.
– Stjernekamp øker i alle aldersgrupper, forklarer Kristian Tolonen, analysesjef i NRK.
Tolonen viser til at mens snittseertallene for fjorårets utgave av Stjernekamp var på 530.000, var det i år på hele 633.000. Seertallene har jevnt over steget hele sesongen og ble altså toppet med finaletallene i helga.
– Tabloid sagt kan man si at seermassen har økt med 170.000 og blitt tre år yngre.
Blant tenåringene var antall seere doblet sammenlignet med i fjor. 26 prosent av de tenåringene som så på TV valgte Stjernekamp i fjor, mens hele 52 prosent valgte det i år
– Nå er vi tilbake i gode gamle dager med over en million seere på lørdagsunderholdning, og det i en tid der folk ser mindre på TV. Det viser at godt innhold alltid vil være populært, sier Tolonen.
TV2s lørdagsunderholdning, Skal vi danse, ble samme kveld sett av 526.000 seere.
Prosjektsjef for Stjernekamp i NRK, Pia Basberg jubler over de gode seertallene.
– Det er helt fantastiske tall! Det er stort å være seernes førstevalg på lørdagskvelden, spesielt siden Stjernekamp er et norskutvikla format, sier Basberg til NRK.no.
Hun hyller samtidig produksjonsselskapet Monster og idéhaver Vibeke Sørlie for konseptet, og har allerede bestilt en ny sesong med konkurransen, slik NRK.no skrev lørdag.
- LES OGSÅ:
SMS-problemer for Telenor
Telenor merka også Stjernekamps popularitet på lørdag. Stemmer fra årets finale av Stjernekamp og Skal vi danse ble for mye for SMS-sentralen deres.
– Det vi ser er at både NRK og TV2 kjørte sine sendinger med avstemming samtidig lørdag 9. november. Vi er ikke endelige klare med rapportene våre, men vi har sjekket en del likevel, sier dekningsdirektør i Telenor Bjørn Amundsen til NRK.no
Blant annet skal det i sekundet 21:40:00 blitt sendt og gått gjennom mer enn 1000 meldinger mot telefonnummeret til «Stjernekamp».
I tillegg kom det trafikk mot «Skal vi danse» pluss ordinær trafikk.
– Konklusjonen så langt er at trafikktrykket mot spesielt nummeret 26600 «Stjernekamp» har vært så høyt at SMS-sentralen som håndterte TV-voteringen trolig avviste noen SMS – som dermed dessverre ikke kom frem. Grunnen til at vi ikke lastdeler TV-voting-trafikk mot begge SMS-sentralene, er at vi skal unngå at en enkelt event skal «dra ned» begge SMS-sentralene til Telenor, sier Amundsen.
Problemene skal ikke ha vært avgjørende for hvem som vant konkurransen.
– Under Stjernekamp var det en klar vinner og det ser ikke ut til å være noe problem med vårt stemmesystem, sier Øyvind Werner Øfsti, informasjonssjef i NRK.
- LES OGSÅ: