Kampanjen «50 dollar not 50 shades» ble lansert 26. januar, og har så langt fått rundt 5000 likes på Facebook. Initiativtagerne til kampanjen er organisasjonene London Abused Women's Centre, US National Centre on Sexual Exploitation og Stop Porn Culture.
«Fifty Shades of Grey», som er basert på en roman av E.L. James, handler om forholdet mellom studenten Anastasia Steele og den vellykkede forretningsmannen Christian Grey. Bøkene har fått mye oppmerksomhet for sitt seksuelle innhold og har også blitt beskyldt for å normalisere voldelige parforhold.
– Pengene du ville brukt på kinobilletter, popkorn og drikke burde heller hjelpe ofre for voldelige forhold, som denne filmen glamoriserer. Hollywood trenger ikke pengene dine, men det gjør voldsofrene, står det på kampanjens Facebook-side.
Enorm interesse
Gjennom Facebook-siden kan brukerne donere penger, som blant annet går til hjem for ofre for voldelige parforhold. Organisasjonene bak siden forteller at responsen har vært positiv.
– Folk er opprørte på grunn av denne filmen, og er glade for å kunne begrense påvirkningen filmen kan ha på samfunnet, sier de til Washington Times.
Interessen for filmen har vært stor i Norge, og på tross av at filmen først har premiere om to uker er det allerede solgt i underkant av tre millioner billetter internasjonalt.
I filmen spiller Dakota Johnson rollen som Anastacia Steele, mens Jamie Dornan spiller Christian Grey. Sam Taylor-Johnson har regien.