– Wow, er han 70 år, det er jo helt fantastisk! Jeg må bare gratulere så mye. Nerdrum har inspirert så mye. Han skaper en verden som er bestandig og vil leve i 300 år, kontra alt i samtiden som er forgjengelig og skiftes ut hele tiden. Kunsten hans forteller oss noe om det å være menneske. Den tar oss inn i rom og åpne sletter, den gir oss sjelefred og et løft inn i himmelblå, sier Aune Sand som lar bildene og superlativene strømme når han skal beskrive jubilanten Odd Nerdrum.
Aune Sand mener at det er på tide at Norge som nasjon i større grad anerkjenner Nerdrums kunst.
– Regjeringen burde umiddelbart kalle inn til ekstraordinært møte og bevilge 3 milliarder kroner til et Nerdrum-museum tegnet av for eksempel arkitekt Zaha Hadid. Jeg håper og tror at man kan se giganter i sin egen tid. Det er viktig for Norge som nasjon at vi anerkjenner dem som er på hans nivå, dem som skaper kunst for verdenshistorien. Det er helt utrolig at det ikke har skjedd tidligere, sier Sand til NRK.
- Les siste om: Odd Nerdrum
Uttaler seg ikke til pressen
I dag kan Odd Nerdrum feire 70 år. Den kjente kunstneren har vært omdiskutert i en årrekke, men får i dag lovord av alle NRK ringer til. «Gigant», «på høyde med de beste i verdenshistorien» og «vil bli stående som en av de store», er blant skussmålene han får.
Nerdrum er kjent for sin klassiske figurative kunst, og kanskje aller mest for sine selvportrett, og spesielt bildet «Selvportrett i gylden skrud» der Nerdrum iført kjortel viser sitt erigerte, nakne lem.
De siste ti årene har maleren nektet å uttale seg til norsk presse. Før den tid var han derimot en betydelig figur også i det offentlige ordskiftet.
På 80-tallet var han gjest flere ganger hos Dan Børge Akerø i Lørdan. Dan Børge Akerø sier til Kulturnytt at han gjerne skulle ha sett at Odd Nerdrum kom tilbake til norsk offentlighet.
– Den var den filosofiske, reflekterende og debatterende siden av han vi veldig gjerne ville ha med i Lørdan. Han hadde et veldig TV-tekke, sier Dan Børge Akerø.
Direktør ved Blaafarveværket i Bærum, Tone Sinding Steinsvik, sier til Kulturnytt at hun mener jubilanten var 20–30 år før sin tid og derfor ikke ble forstått.
Nedrum selv sier i klippet under at det å bli misforstått kan være et gode i Norge.
– Den beste muligheten for suksess i Norge er å være misforstått og forsiktig mishandlet. Det har skjedd mange ganger i historien i Norge med både Henrik Ibsen og Munch, sier Nerdrum i klippet fra Lørdan.
- Les også: Nerdrum: – Rasende og fornøyd
Ikke misforstått
Gallerist Gerald Bliem ved Galleri Pan tror derimot ikke Nerdrum er misforstått.
– Jeg tror ikke han har blitt misforstått. Men fremstilt på en veldig ensidig måte. Han har fått harde angrep for å ta opp de klassiske idealer på en seriøs måte, sier han til NRK.
Bliem har arrangert flere utstillinger med Odd Nerdrums kunst, blant annet påskeutstillingen på Geilo i 2013 der også Ari Behn stilte ut for første gang. Bliem mener fraværet av Nerdrums stemme i den offentlige debatten har gjort debatten mer tam.
– Nerdrum er en intellektuell ventil som ikke mange kan måle seg med. Det er trist for den kunstintellektuelle debatten at han ikke lenger er et talerør. Norsk kunstdebatt har dermed blitt svært ensidig og mangler motvekt.
Bliem tror derimot ikke Nerdrum vil komme tilbake til den norske offentligheten, slik Akerø håper.
– Han deltar i debatten indirekte. Han er en grunnlegger for redefineringen av begrepet kitsch og dets verdier, han har gitt ut flere typer bøker og har studenter fra hele verden. Sånn sett strekker hans virke seg langt utover den norske grense. Han deltar i en internasjonal offentlig debatt og skriver kunsthistorie med hvert bilde han maler, sier Bliem til NRK.
Krever nytt museum
Aune Sand har også vært kjent for å uttale seg fritt i norsk offentlighet. Han savner derimot ikke den verbale Nerdrum.
– En kunstner uttrykker seg gjennom kunsten. Synsing i samtiden er underholdende for noen, men jeg mener Nerdrum skal få ro til å skape god kunst. Alle som er så modige og sterke i uttrykket og skaper så vidunderlig kunst, er en stor inspirasjonskilde for folk til å tørre å gjøre ting selv, å gå i ulendt terreng og gå i nye stier, sier han.
For tiden er Sand i Norge, men kunstneren benytter mye tid i New York der han driver galleri sammen med broren Vebjørn Sand og kjæresten Marianne Aulie. I New York er Odd Nerdrum allerede en gigant, fastslår Sand.
– Alle i West Village vet hvem han er og er i dyp beundring. Det er en enorm anerkjennelse for han internasjonalt.
Han er seg selv
Kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes, mener at Nerdrum selv har valgt rollen utenfor det gode kunstselskap.
– Han kom ut av en tid der kunst var til for politikkens skyld. Det var opprørende å si at kunst var viktig for kunstens egen skyld, slik Nerdrum gjorde, sier hun.
– Nerdrum gikk alltid i kjortler, også på byen. Han identifiserte seg med en tid som så til grader var forbi, og ble sett på som en kopist. Det må ha kostet utrolig mye å være en person som stod imot et samlet korps av likesinnede. Men han har skapt betydelige verk i norsk kunsthistorie, han kommer til å bli stående som en betydelig kunstner, sier hun.
Moxnes mener Nerdrum har en helt egen posisjon blant nordmenn flest.
– Om du ber nordmenn nevne navnet på én kunstner, er det gjerne Nerdrum. Han er alt det folk forbinder med å være kunstner: eksentriker, litt sektaktig utseende, som flagrer rundt. Han har tatt outsiderens rolle. Han passer godt til å være en som skiller seg ut, det er slik han er. Han er seg selv.