Etter at den russiske sosietetskvinnen, moteredaktøren og kunstsamleren Daria «Dasha» Zjukova lot seg avbilde i den særegne stolen kokte det på blogger og sosiale medier.
Bildet av henne ble nemlig publisert 20. januar. I år var dette Martin Luther King Day – en offentlig høytidsdag i USA til minne om borgerrettighetsforkjemperen.
– Dette er utrolig rasistisk, tvitret organisasjonen Organizing for Women's Liberation.
– Budskapet er den hvite rases overlegenhet, fortalt på et tilsynelatende rolig, men samtidig åpenbart fornedrende vis, skrev Claire Sulmers, redaktøren av motebloggen FashionBombDaily.
– Selv i den makabre motefotobransjen klarer dette kvalmende rasistiske bildet å stikke seg fram. Det er attpåtil publisert på Martin Luther Kings dag, tvitret den britiske historikeren Axel von Tunzelmann.
– Patetisk sjokkforsøk
Stolen er et arbeid av den norske samtidskunstneren Bjarne Melgaard.
Den er en referanse til et kjent verk fra kunsthistorien: stolen «Chair» av den britiske popkunsteren Allen Jones.
Jones' stol er som Melgaards – med den forskjellen at kvinnen hvis lår puta hviler på er hvit.
NRKs kunstkritiker Mona Pahle Bjerke mener både bildet og Melgaards kunstverk er mislykket.
– Dette er en rått provoserende sak; det er et direkte bilde av undertrykkelse uten noe kritisk element som rettferdiggjør det. Jeg synes dette er smakløst og uspennende. Allen Jones' stol er provoserende, men den oppleves mer som en kritisk og humoristisk kommentar til den tradisjonelle kvinnerollen. Her ser jeg ikke at verket har noe viktig å si oss, sier hun.
– Vi vet at den hvite rase har vært undertrykkere og afrikanere har vært et marginalisert folkeslag. Dette fremstår bare som et patetisk forsøk på å sjokkere og dermed skaffe seg oppmerksomhet, legger kunstkritikeren til.
NRK.no har ennå ikke klart å komme i kontakt med Bjarne Melgaard.
Saken fortsetter under bildet.
Legger seg paddeflate
Bildet ble publisert på den russiske nettsiden Buro 24/7 mandag i forbindelse med et intervju med Daria Zjukova. Nettsiden har nå beskåret vekk nederste del av bildet til saken.
Etter å ha sett mottakelsen bildet fikk har Zjukova, som også er kjæresten til oljemilliardær og Chelsea-eier Roman Abramovitsj, beklaget poseringen.
– Bildet tok Melgaards stol ut av sin sammenheng. Den er ett av mange kunstverk som gjentolker historiske verk av Allen Jones som en kommentar på kjønn- og rasespørsmål. Det er beklagelig at fotoserien sammenfalt i tid med markeringen av dr. Martin Luther King, sier hun ifølge nettstedet StyleIte.
Reaksjonene har også fått redaktøren av Buro 24/7 til å legge seg langflat.
– Vi ønsket aldri å såre noen. Vi er mot rasisme, kjønnsdiskriminering og alt som bryter med grunnleggende menneskerettigheter, skriver nettsidens redaktør Miroslava Duma i en beklagelse på Instagram.
– Rasisme med seksuell undertone
Antirasistisk senter her hjemme er glad for at de ansvarlige beklaget publiseringen og fjernet bildet etter å ha sett reaksjonene.
– Samtidig som at ryggmargsrefleksene sviktet har de i det minste en bedre evne til etterpåklokskap, sier Thomas Prestø, senterets rådgiver om opplevd rasisme.
Prestø mener Melgaards stol kan være interessant som kunstverk, avhengig av hvordan man tolker den.
– Mange med afrikansk bakgrunn som vi har intervjuet i Norge forteller at flere rasistiske kommentarer de møter har en seksuell undertone. Skulpturen kan oppfattes som en tematisering av dette. Man kan også mene at skulpturen er interessant fordi svarte kvinner har overtatt de undertrykte posisjonene som hvite kvinner hadde før likestillingen, sier han.
Hva synes du om Melgaards kunst? Si din mening i kommentarfeltet!
Se Bjarne Melgaard i intervju med NRK-programmet «Nasjonalgalleriet» i 2011: