Hopp til innhold

Ole Ivars danser inn i finkulturen

Denne uka byr Nationaltheatret opp til dans med Ole Ivars. Låtskriver William Kristoffersen håper at det nye teaterstykket vil bedre sjangerens rykte – men han tror aldri danseband blir helt stuerent.

Ole Ivars på Nationaltheatret

Ole Ivars-trommis Arild Engh, skuespiller Henriette Steenstrup, låtskriver William Kristoffersen og skuespiller Lena Kristin Ellingsen finner rytmen til Ole Ivars musikk.

Foto: Gabrielle Graatrud/NRK

– Jeg føler nesten at de setter opp en statue av oss i Oslo, med 40 forestillinger og så proffe folk. Det er enormt bra, vi er megastolte og kunne aldri har drømt om dette, sier låtskriver William Kristoffersen og smiler fra øre til øre.

Med sangtitler som «Kongen av Campingplassen» og «Nei, så tjukk du har blitt» på merittlisten var det ikke opplagt at hans musikk skulle finne veien til scenene på Nationaltheatret. Men nå runger sangene fra teatersalen. Fra og med premieren 1. april til i midten av juni skal Torshovteatret vise stykket «En får væra som en er – En Ole Ivars musikal» basert på Kristoffersens tekster.

Ole Ivars-dansing

Bernhard Arnø, Henriette Steenstrup, Christian Skolmen fremfører sangen «Kongen av Campingplassen».

Foto: Gabrielle Graatrud/NRK

Vil trekke nye folk

I dag ble pressen invitert inn til en sniktitt på stykket, og presseinteressen var det lite å si på. Journalistene flokket seg rundt hovedpersonene for å sikre seg svar på det åpenbare spørsmålet:

Hvordan kan dansebandmusikken innta selve finkulturens storstue?

Teatersjef ved Nationaltheatret, Hanne Tømta, innrømmer at teatret ønsker å tiltrekke seg nye besøkende.

– Det er et poeng for Nationaltheatret at vi skal være et teater der flere enn det tradisjonelle kjernepublikummet kjenner seg hjemme. Dette er et genuint ønske om å trekke mennesker hit som ikke pleier å være her, sier Tømta til NRK.

Ole Ivars pressen er veldig interessert.

Pressen stilte opp mannsterke til pressevisning av Nationaltheatrets Ole Ivars-musikal. Nå håper teatret at publikum også strømmer til.

Ole Ivars-musikalen er første eksperimenterende prosjektet til Nationaltheatrets nye Torshovgruppe. Torshovteatret er skuespillerstyrt, og den forrige Torshovgruppa gjorde suksess med sitt komilab-prosjekt, der de utforsket komediens ytterpunkter. I to år fremover skal skuespillerne Henriette Steenstrup, Christian Skolmen, Lena Kristin Ellingsen, Bernhard Arnø og musiker Simon Revholt utforske sjangeren musikkteater, under tittelen Musikklab.

Skuespillerne har laget et teaterstykke basert på historiene i Ole Ivars musikk. Den ideen ble nærmest til ved en tilfeldighet, forteller Hanne Tømta.

– Mange fordommer

– I forbindelse med grunnlovsjubileet drev skuespillerne å googlet og lette etter andre jubileer som betyr noe for folk. Og så fant de ut at Ole Ivars hadde hele 50-årsjubileum i år, forteller hun.

Nå håper teatersjefen at musikken og stykket vil engasjere både nye og gamle besøkende ved Torshovteatret.

– Ole Ivars appellerer langt sterkere enn det vi i teatret hadde forstått. Vi har blitt forelsket i musikken og tekstene alle sammen, sier hun.

Betatt av musikken er også skuespiller Lena Kristin Ellingsen, for mange senest sett i NRK-serien Mammon.

– Mitt forhold til Ole Ivars var ganske ferskt da vi startet, men jeg har blitt godt kjent med musikken og forelsket meg i den. Det er så mye fint! Samtidig er det så mange fordommer man lett kan la seg rive med av, men det handler mest om uvitenhet. For her har vi 500–600 TONO-registrerte låter å ta av, og det er masse, masse fint. Tekstene handler om hele livet, og folk i alle aldre kan kjenne seg igjen, sier Ellingsen til NRK.

Ole Ivars

Handlingen i Ole Ivars-musikalen finner seg på en campingplass. Her skuespillerne Bernhard Arnø og Henriette Steenstrup.

Foto: Gabrielle Graatrud/NRK

Vil gjerne

Ole Ivars-musikerne svinger seg på gulvet med skuespillerne og viser tydelig stolthet over at deres musikk skal fylle Torshovteatret. De hører en del endringer i fremføringen.

– «Kongen av Campingplassen» er litt stå på rock i vår variant, men dette var litt latinamerikanske takter og bossanova. Det var veldig morsomt, sier låtskriver William Kristoffersen.

– Ja, det var veldig fint spilt, sier trommeslager Arild Engh.

Kristoffersen kaller stykket en crossover, og tror det vil engasjere bredt. Han håper at noe av den nye interessen for Ole Ivars-musikken også smitter over til andre utøvere i sjangeren.

– Vi føler vel at vi er på god vei med Ole Ivars, men jeg synes at for lite dansebandmusikk blir spilt ellers. Vi står i front, og har stått der i mange år, men jeg synes ikke de andre får noe særlig ære, sier Kristoffersen.

Han ser derfor gjerne mer danseband musikk på scenen.

– Om dette blir så bra som det ser ut som nå, så kan det hende at det kan åpne øynene for noen og hver og at det kan skje mer. Vi har gjort 600 låter og her er det bare 22, smiler han og legger til:

– Jeg tror aldri danseband blir helt stueren, men dette hjelper, vi klatrer litt på stigen på grunn av dette.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober