Hopp til innhold

Nytt vikingtidsmuseum: Dette er de tre vinnerforslagene

Norge er et skritt nærmere et nytt vikingskipmuseum. – Den minst spektakulære arkitektkonkurransen jeg noensinne har vært vitne til, sier NRKs kulturkommentator.

AART Architects, JA JA ARCHITECTS i samarbeid med Coast Studio og Arkitekturfabrikken er vinnere av designkonkurransen om nytt vikingtidsmuseum på Bygdøy i Oslo.

TRE GÅR VIDERE: Førsteplassen i designkonkurransen går til AART architects fra Danmark for bidraget Naust.

Vikingtidsmuseet på Bygdøy i Oslo er et av de mest besøkte museene i Norge og inneholder gjenstander vi er alene om å ha.

111 bidrag ble sendt inn til Statsbyggs åpne plan- og designkonkurranse om nytt vikingtidsmuseum på Bygdøy. De mange bidragene er blitt veid opp mot hverandre, og nå står det kun tre igjen.

Vinnerbidragene er rangert fra én til tre:

  1. AART architects fra Danmark for bidraget Naust.
  2. JA JA Architects i samarbeid med Coast studio, for Vikingtiden på ny.
  3. Konseptet Favn tegnet av Arkitekturfabrikken fra Trondheim.

– Oppgaven stilte store krav til sikkerhet og økonomi, og Naust har løst dette godt med utstillingsareal over bakkenivå, sier direktør i Statsbygg, Harald Nikolaisen.

Selv om det er utpekt én favoritt, skal Statsbygg jobbe videre med alle tre vinnerforslagene.

Favoritten, AART architects, har et forsprang i konkurransen. Men det endelige utkastet skal velges ut i fra en helhetsvurdering etter at arkitektkontorene selv har lagt fram planer om løsninger, budsjett og så videre. Foreløpig er det ingen prislapp festet til prosjektene. Det er forventet at byggingen vil starte rundt 2020.

Se vinnerskissene:

Naust, nytt vikingskipmuseum
Foto: AART architects

Vanskelig vei videre

Det har allerede vært en lang og tung prosess for det nye, norske vikingskipsmuseet.

Både Kulturhistorisk museum, oslobenken på Stortinget, Oslo bystyre og Oslo Arbeiderparti jobbet i over ti år for å få vikingskipene som hovedattraksjon ved operaen i Bjørvika.

I 2012 slo eksperter fast at skipene var for skjøre til å flyttes, og at museet måtte bli værende på Bygdøy.

Tilstanden til de historiske skattene vil også komplisere arbeidet med det nye museet, som tidligst står ferdig i 2021. Byggearbeidet må nemlig foregå rundt de ekstremt skjøre skipene.

Alle de tre vinnerne ønsker å flytte skipene inn i nye deler av bygningen.

– Det er en risiko ved å flytte skipene, men det er også en risiko ved å la skipene stå der de står. Slik det er nå, er det ikke plass til skipene og alle publikummerne. Vi har ikke mulighet til å ta vare på båtene på en ordentlig måte med mindre vi får bedre forhold for dem, sier direktør ved Kulturhistorisk museum, Håkon Glørstad.

– Lite spektakulær konkurranse

Agnes Moxnes

FORVENTER LITE DISKUSJON: Kulturkommentator Agnes Moxnes kaller arkitektkonkurransen for den minst spektakulære hun noen gang har sett.

Foto: NRK

– Det er den minst spektakulære arkitektkonkurransen jeg noensinne har vært vitne til. Forslaget som kom på andreplass, har gjemt bygget under jorden. Grunnen til det er at man ønsker at bygget til Arnstein Arneberg, som alle kjenner, skal bevares og stå som symbol, sier Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK.

Hun tror ikke det blir noen diskusjon om stygt eller pent, som ofte er tilfellet i offentlige arkitektkonkurranser.

– Jeg tror alle, særlig arkitektene og riksantikvarene, har vært opptatt av at Arnebergs bygg skal stå som det gjør. Det kan bli diskusjon om at skipene skal flyttes ut av de kirkelignende hvelvene der de står nå.

Vikingskipmuseet på Bygdøy i Oslo.

DAGENS MUSEUM: Slik ser vikingskipsmuseet ut i dag. Samlet bruttoareal for det nye museumsanlegget vil være på 13.000 kvadratmeter, hvor cirka 9000 kvadratmeter vil være nybygg. Det står ferdig tidligst i 2021.

Foto: Johansen, Erik / NTB scanpix
Osebergskipet på Bygdøy

OSEBERGSKIPET: Et av verdens mest berømte vikingskip ble i september 1926 transportert på jernbaneskinner via en lekter over til Bygdøy, der det fikk et eget hus, Vikingskipshuset. Her kan skipet og de andre funnene fra Oseberg i dag sees sammen med Gokstadskipet og Tuneskipet.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober