Siden premieren forrige fredag har filmen om de populære vennene solgt over 56 000 billetter. Filmen hadde førpremiere under den store kinodagen 1. november, og har totalt solgt i underkant av 100 000 billetter.
– Dette er den sterkeste åpningen vi har hatt, så vi er naturligvis kjempefornøyde. Både tallene og tilbakemeldingen vi har fått fra publikum gjør meg helt rørt, sier Silje Hopland Eik fra produksjonsselskapet Cinenord.
- Les også:
- Les også:
– Publikum ønsker norsk barnefilm
Norsk film dominerer statistikken til Filmweb.no. De tre mest sette filmene i år er norske, og de fem beste åpningshelgene tilhører også norske filmer.
«Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama» har hatt best åpning- og totalsalg, og det er kun den norske bilfilmen «Børning» som bryter barnefilmdominansen på åpningshelglisten.
– Det er tydelig at det norske kinopublikummet ønsker seg kvalitetsfilmer for barn, sier Silje Hopland Eik.
– Kan godt ta flere sjanser
– Norske filmprodusenter er smarte og lager film basert på kjente merkevarer som Kaptein Sabeltann og boken "Doktor Proktors prompepulver". Dette er innarbeidede konsept som er lettere å selge inn til publikum.
Det sier Birger Vestmo, som er filmanmelder for NRK. Han mener norske barnefilmer leverer jevnt høy kvalitet, men etterlyser mer nyskaping.
– Jeg gleder meg til den neste norske barnefilmen som tør å ta sjanser, selv om det kanskje ikke er så smart rent markedsmessig, sier Vestmo.
- Les Filmpolitiets anmeldelse av «Karsten og Petras vidunderlige jul»
- Les Filmpolitiets anmeldelse av «Kule kidz gråter ikke»
Han trekker fram filmen "Kule kidz gråter ikke" som et eksempel på barnefilmer som tør gå nye veier. Filmen handler om fotballjenta Anja som blir alvorlig syk og lagt inn på sykehus.
– Det å fortelle en rørende historie om kreft ser man sjelden i norske barnefilmer. Det er forfriskende å se noen formidle filmer som ikke bare er hygge og kos, sier Vestmo.