Under Quartfestivalen i sommer kunngjorde Nordisk Film Interactive – den norske Sony-distributøren – at det kommer en SingStar som har fått navnet SingStar: Norsk på Norsk.
- Etterspurt av publikum
- Dette gjør vi fordi det er noe publikum har etterspurt mer eller mindre siden Singstar kom ut for første gang i Norge. Og selvsagt også fordi det finnes utrolig mange gode norske sanger man kan synge til, forteller Espen Tollefsen, som er Commercial Director for Nordisk Film Interactive i Norge.
Vi i Norge ligger på verdenstoppen når det kommer til det å synge for oss sjøl hjemme i stua. Vi står faktisk for omkring syv prosent av den totale omsetningen av Singstar i hele verden.
- Det har nok noe med nordmenn, og den kulturen vi har i forhold til det å ha det gøy sammen, kanskje spesielt i samband med at man skal ut på byen eller gjøre andre ting. Eller rett og slett å gjøre noe sosialt sammen.
Har tatt av i Norge
- Dersom man skal se på verdenstallene (spillet er kun gitt ut i Europa) står faktisk Norge for syv prosent av totalomsetningen i verden av disse spillene. Så det er ganske klart at Norge har tatt av i forhold til dette, mer enn andre land.
Totalt er det solgt over 350.000 Singstar-spill i Norge, og i forrige uke var 6 av de 11 mest solgte spillene i Norge slike sangspill. Nå lanseres altså Norsk på Norsk-utgaven der 6 norske band har bidratt med 3-4 sanger hver. Og NRKs spillekspert Roar Halten er ganske klar på hva som gjør det til en suksess.
En helt ny gruppa spillere
- Årsaken er at dette spillet gjorde at en helt ny gruppe spillere strømmet til, nemlig jentene. Spillet skiller seg ut i mengden fordi det definitivt er morsomst når man gjør det sammen med andre.
Dette kan Espen Tollefsen også bekrefte
- Ja, vi har merket det veldig i Norge at vi har en økt distribusjon av maskiner de siste par årene. Og vi ser at det er helt nye grupper av mennesker som kjøper dette. Og de kjøper det gjerne ene og alene for å spille Singstar.