TNS Gallup har i undersøkselsen Mediebarn kartlagt hvor mange norske barn som har egen smarttelefon. Ikke overraskende er andelen størst i aldersgruppen 10–11 år, hvor hele 87 prosent av de spurte har egen mobiltelefon.
For kun tre år siden hadde rundt halvparten av barna i denne aldersgruppen egen telefon. Seniorrådgiver i Medietilsynet, Thomas Hepsø, er ikke overrasket.
– Dette er en tendens vi har sett over flere år, men det er klart at dette er en veldig stor økning på kort tid. Barn får telefoner tidligere enn før og våre undersøkelser viser at gjennomsnittsalderen nå er på 8 år.
Se oversikt nederst i saken
– Mangler digital kompetanse
Jo yngre barna er, jo viktigere er foreldrenes tilstedeværelse, mener Hepsø.
– Vi sier ofte at dagens barn er født inn i den digitale alderen, men de mangler likevel digital kompetanse. Det er derfor viktig at foreldrene engasjerer seg og lærer barna skikk og bruk. Barna får tilgang til veldig mye gjennom telefonen og det er viktig at de føler at de kan varsle foreldrene hvis de opplever noe ubehagelig på nettet.
Elisabeth Staksrud, førsteamanuensis i medier og kommunikasjon ved UiO, har intervjuet flere barn og foreldre om bruk av nye medier. Det blir ofte lettere for foreldrene å kunne følge med på barna hvis de får smarttelefon i ung alder, sier hun.
– De som starter tidlig får med seg foreldrene hele veien og opparbeider seg derfor en mye bredere kompetanse. Det blir lettere å henge med sosialt og de lærer seg hvordan de skal ta vare på seg selv på nettet.
Frykter et digitalt skille
Ifølge elektronikkjeden Elkjøp bruker kundene i gjennomsnitt 3200 kroner per smarttelefon.
Medietilsynet frykter den høye prisen kan føre til at flere barn blir ekskludert sosialt og gå glipp av digital kunnskap som blir stadig viktigere i samfunnet.
– En så stor majoritet i tiårsalderen kan skape press på foreldre som ønsker å vente eller som ikke har råd til dyre telefoner. Det kan oppstå digitale skiller mellom de som får tidlig og de som velger å vente som gjør at de blir hengende litt bak.