Hopp til innhold

Netflix lager «Lilyhammer» for barna

Kampen om de minste TV-titterne tilspisser seg. Mens Viaplay sikrer seg rettighetene til en rekke populære barneserier, vil Netflix lage egenproduserte serier for barn.

to jenter i sengen som ser på en ipad

Netflix skal blant annet samarbeide med de amerikanske selskapene DreamWorks og Mattel for å skape innhold til de minste seerne.

Foto: Netflix

Strømmetjenestene slåss om barnas TV-vaner: I oktober kom nyheten om at Netflix måtte fjerne alt av TV-serier og innhold som var produsert av TV-kanalen Nickelodeon. Grunnen? Konkurrenten Viaplay hadde sikret seg en eksklusiv avtale med Nickelodeon fram til 2020.

Og med det forsvant serier som «Dora Utforskeren», «Avatar» og «Svampebob» fra Netflix over til Viaplay.

– Vi jobber hele tiden med å styrke innholdet vårt for barn, og vi er veldig glade for å kunne tilby disse populære programmene gjennom vår nye avtale med Nickelodeon. Vi har også en avtale med Disney, som gir kundene våre tilgang til Disneys barne- og familieinnhold, sier Lina Brouneus, innholdssjef i Viaplay.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Dora utforskeren i en båt

Den amerikanske, animerte TV-serien «Dora Utforskeren» er en av Nickelodeons store suksesser. I oktober kjøpte strømmetjenesten Viaplay rettighetene til alt innhold for barn på nett produsert av Nickelodeon.

Foto: Viaplay

Samarbeid med Barbie-produsent

I likhet med Viaplay er Netflix på offensiven for å nå det yngste publikummet i Norge, og satser nå hardt på egenprodusert innhold kun for barn.

Kelly Merryman

– Vi vil være et verdifullt og tilgjengelig alternativ. Men Netflix trenger ikke å være det eneste. Vi skal ha et fantastisk tilbud, men trenger ikke å være det eneste, sier Netflix-sjef Kelly Merryman om konkurransen fra aktører som Viaplay.

Foto: Paul Sakuma / Paul Sakuma Photography
Lina Brouneus på en bro

– Det er en sunn konkurranse som driver markedet framover, sier Lina Brouneus, innholdssjef i Viaplay.

Foto: Viaplay
my little pony-hester foran et hus

My Little Pony, Pound Puppies, Super Buddies, Lego og Mumi er noen av programmene som kommer for barn på Netflix.

Foto: Netflix

Netflix' egenproduserte serier, som «Lilyhammer», «House of Cards» og «Orange is the New Black», har tiltrukket seg både publikum, prisnominasjoner og bøttevis av oppmerksomhet. Nå vil strømmetjenesten gjøre det samme med innholdet for barn – altså produsere det selv.

– Målet er å skape noe som bare kan bli sett på Netflix. Vi vil skape nye historier, og gjøre det samme for barn som vi har gjort for de voksne seerne våre, sier Netflix' innkjøpssjef Kelly Merryman til NRK.no.

Hun snakker over telefon fra Beverly Hills, hvor kontoret hennes befinner seg. Herfra bestemmer hun blant annet hva som skal lisensieres for det norske publikummet.

Fra den andre siden av dammen har Netflix fått med seg store, amerikanske selskap for å nå de yngste.

Merryman forteller at de har inngått originalsamarbeid med det amerikanske filmstudioet DreamWorks. De to aktørene skal sammen lage nye TV-serier for barn.

Netflix har også inngått et ferskt samarbeid med Mattel, det amerikanske leketøysselskapet som lager Barbiedukker. Men her vil Netflix først og fremst vise ferdigproduserte serier.

– Dette er merker som vi kjenner fra langt tilbake og som også er spennende for ungene våre, sier Merryman.

Strømming spiser opp nettrafikken

Ferske tall og undersøkelser viser både at barn får hendene sine på et nettbrett i en stadig tidligere alder, samt at bruken av strømmetjenester fyker rett til værs.

Ifølge mediebarn har 90 prosent av alle barn 2–11 år har tilgang på en iPad.

Da Telenor for første gang offentliggjorde tall på bredbåndstrafikken, viste tallene at 60 prosent av all bredbåndskapasitet hos Telenor går nå til strømming av film, sport eller tv-serier. Netflix står alene for 20 prosent av trafikken hos Telenor.

– Andelen som ser på barne- og ungdomsinnhold øker kontinuerlig hos Viaplay, sier Lina Brouneus, innholdssjef i Viaplay.

Om kampen om de yngste seerne også er en kamp om å gjøre barna til gode og lojale kunder i tidlig alder, svarer ikke Netflix-sjefen direkte på.

– Målet vårt er at alle som ser på Netflix skal ha en god opplevelse, uansett aldersgruppe. Fleksibilitet og gode programmer er viktig for Netflix, og alle har også muligheten til å kansellere abonnementet ved hjelp av et klikk, sier Kelly Merryman på telefon fra USA.

– Tøff konkurranse

Hildri Gulliksen, programredaktør NRK Super

– Markedet endrer seg utrolig fort nå, sier Hildri Gulliksen, programredaktør for NRK Super.

Foto: Ekroll, Anne Liv / NRK

Selv om mange norske barn har fått et nettbrett mellom hendene, så er fremdeles den gamle, lineære TV-tittingen som er størst blant barn.

Programdirektør for NRK Super, Hildri Gulliksen, sier det er blitt enda viktigere for kanalen å formidle norsk kultur og språk etter at konkurransen fra de utenlandske strømmetjenestene ble større.

– Det at unge i dag har tilgang på så mye internasjonalt innhold, gjør at vi fokuserer enda mer på vårt oppdrag som leverandør for norsk kultur. Det blir enda viktigere for oss å vise norsk kvalitetsinnhold som speiler barnas liv, sier hun til NRK.no.

– Det vi ser, er at barn får en annen opplevelse av å se seg selv eller noen som ligner på TV. Man kjenner seg igjen, og føler seg på en måte viktigere. Det bygger selvfølelse når barna blir eksponert for kulturen som de selv er en del av.

Men selv om norsk innhold er viktig for NRK Super, er de også opptatt av å distribuere populære, utenlandske serier.

– Hvis vi bare hadde vist norsk innhold, så hadde vi blitt mindre relevante. Barna må få hele miksen hos oss, sier Gulliksen.

Kulturstrøm

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.

  • Madonna avslutter turné med stor gratiskonsert

    Madonna skal holde en enorm gratiskonsert på Copacabana i Rio de Janeiro 4. mai som avslutning på Celebration-turneen som startet i oktober.

    På Madonnas nettside omtales konserten som hennes «største show hittil». Den er en «takk til fansen for å ha feiret musikken hennes i mer enn fire tiår».

    Madonna
    Foto: Evan Agostini / AP