Hopp til innhold

Myteskaperen Paul Gauguin

Gauguins malerier fra sydhavsøyene viser et jordisk paradis. Men var idyllen så fullkommen som bildene gir inntrykk av? Hvorfor ser ikke kvinnene lykkelige ut? Var det hele en myte?

Paul Gauguin: Utsnitt av "Hvor går du?" eller "Kvinne som holder en frukt" (1893).
Foto: Tate Modern

Til utstillingen Gauguin - Maker of Myth
Foto: Nina Skurtveit / NRK

Utstillingen Gauguin - myteskaperen på Tate Modern i London er en interessant opplevelse. Med sin tematiske oppbygging får vi et godt innblikk i tiden Paul Gauguin (1848 - 1903) levde i. Vi blir geleidet gjennom elleve rom med ulike temaer: Identitet og myten om seg selv, Å fremmedgjøre det kjente, Liv og tid mellom 1848 og1891, Gauguins tegninger, Landskap og landsens folk, De hellige temaene, Det evig feminine, Liv og tid mellom 1889 og 1903, Gauguins titler, Historiefortelleren og Det jordiske paradis.

Pioner på form

Dette er altså ikke en utstilling der bildene vises kronologisk. Innholdet i bildene er viktigere å få frem enn hans stilistiske utvikling. Et bevisst valg, men stilen er kanskje vel lite understreket ettersom det er bildenes storhet som gjør at vi fremdeles akter og ærer Gauguin som kunstner. Han er den første som velger å la form og farge vise vårt indre liv på bekostning av riktig perspektiv og naturlige farger. Gauguin ble et forbilde både for Henri Matisse og Edvard Munch.

Paul Gauguin: Jacobs kamp med engelen (1888).

Den røde kirkebakken viser at det er noe annet enn realismen som skal frem.

Foto: Tate Modern

Et ego på reise

Like beundringsverdig er det ikke at Paul Gauguin forlot kone og fem barn for å dyrke sin kunst. Først i Bretagne, deretter øyene Tahiti og Marquesas i fransk Polynesia. Men han var lei det borgerlige liv i Europa og søkte steder der menneskene hadde beholdt det primitive og naturlige. Han satte seg godt inn i forholdene og historien til stedene han besøkte. Men oppdaget også at sivilisasjonen i stor grad hadde kommet ham i forkjøpet - også hit. Franskmennene hadde inntatt sine kolonier i Sydhavsøyene og bragt med seg både syfilis, kristendom og vestlige klær til befolkningen. Det vi ser Gauguin maler, er derfor svært ofte hans egen drøm om hvordan det en gang hadde vært på øyene. En forestilling hans gallerist ikke tillot ham å rokke ved i bildene. Hvordan skulle han ellers få solgt bildene i vesten? Det var jo drømmen om paradiset de ville ha!

Gunnar foran "To tahitiske kvinner" malt av Gauguin i 1899.

Gunnar foran 'To tahitiske kvinner' malt av Gauguin i 1899.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

I Kunstreisen går vi gjennom utstillingen og opplever Gauguins praktfulle bilder på vår måte. For flere bilder og mer om grunntanken bak utstillingen, gå til Gauguin-utstillingens hjemmeside. Den står til og med 16. januar 2011.

Kulturstrøm

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.

  • Madonna avslutter turné med stor gratiskonsert

    Madonna skal holde en enorm gratiskonsert på Copacabana i Rio de Janeiro 4. mai som avslutning på Celebration-turneen som startet i oktober.

    På Madonnas nettside omtales konserten som hennes «største show hittil». Den er en «takk til fansen for å ha feiret musikken hennes i mer enn fire tiår».

    Madonna
    Foto: Evan Agostini / AP