Det er smekkfullt med folk på Pompidou-senteret når NRK besøker utstillingen «Edvard Munch – Det moderne øyet».
På hvite vegger henger Edvard Munchs verker, og foran dem en saktegående kø på hundrevis av mennesker.
– Jeg er her for andre gang, sier Claire Hebert. Jeg liker Munchs moderne blikk. Det er skremmende, men samtidig vakkert, sier hun.
– Blant de største suksessene
Høstens store utstilling på Pompidou-senteret har skapt Munch-feber i Paris. Senteret er ett av verdens største museum for samtidskunst.
Takket være Edvard Munch er det blitt lange køer – med nær 5000 besøkende hver dag.
– Denne utstillingen er en av våre største suksesser siden museet ble åpnet i 1977. Vi har hatt 270.000 besøkende til nå. Mange mennesker står i lange køer for å få den med seg, og på grunn av suksessen har vi bestemt å forlenge utstillingen med to uker til 23. januar, sier museets pressekontakt Sébastien Gravier.
- KOMMENTAR:
Får øynene opp for Munch
Det er bare litt over måneder siden dronning Sonja åpnet utstillingen med brask og bram.
140 verker ble fraktet fra Norge og pakket opp i Paris. Malerier, men også fotografier og en sjelden video filmet av Munch selv.
Pompidou-senteret ville gi et nytt og moderne blikk på Munch i et land hvor Munchs kunst tidligere aldri har slått helt igjennom.
Men nå begynner franskmenn for alvor å få øynene opp for Edvard Munch – også de helt minste.
En skoleklasse med niåringer er også på besøk. I detalj blir Munchs stil tolket og diskutert av niåringene.
– Jeg liker ham. Jeg liker hvordan han har malt hesten veldig stor, mens alt rundt er lite, sier Anna, en av elevene.
Hør saken fra Kulturnytt:
Vil nyansere bildet
Ved Pompidou-senteret er man overveldet over interessen.
– Munch er ganske berømt først og fremst på grunn av «Skrik». Men folk er nysgjerrige på å se mer og derfor kommer de hit, sier pressekontakt Sébastien Gravier.
– Jeg tror Munch har vært et offer for fordommer. Folk har trodd at han er veldig mørk og depressiv. Han var det, men han var også åpen for nye ideer og prøve nye ting, og vi håper vi kan bidra til å nyansere bildet av Munch i Frankrike, fortsetter han.
Men ikke alle besøkende er like entusiastiske.
– Jeg liker ikke det overdimensjonerte egoet hans, sier Marie Agnes Bennett, som med kritisk blikk ser på alle hans selvportretter.
– Å hele tiden male seg selv, ta bilde av seg selv og repetere motivene sine. Kunst må være noe annet enn psykoanalyse, sier hun.
LES OGSÅ: