Hopp til innhold

Motebloggere får alkorefs

Juvente reagerer kraftig på alkoholomtale hos tre av Norges største bloggere. De kaller det lovbrudd.

Alkoholreklame på moteblogger

Juvente mener bloggerne lar seg bruke av alkoholbransjen med denne omtalen.

Foto: Kollasj av Fotballfrue, Nette Nestea og Ida Wulff

Adrian Farner Rogne

Adrian Farner Rogne i Juvente.

Foto: Eivind Marienborg/pressefoto

– Når man får tilsendt alkoholprodukter man blir bedt om å omtale, skal det ringe en bjelle, sier Adrian Farner Rogne i avholdsorganisasjonen Juvente.

I sommer dukket tre flasker musserende vin opp på sidene til tre av Norges største bloggere (ifølge blogglisten.no): Annette Haga, Ida Wulff og Caroline «Fotballfrue» Berg Eriksen, med titusenvis av daglige lesere. Dette skjedde etter at importøren hadde tatt kontakt med dem og tilbudt alkoholen.

Rogne mener bloggerne må ta mer ansvar for innholdet sitt. Han påpeker at mange unge leser bloggene, og at forfatterne har en stor innflytelse på dem. Likevel synes han vinimportøren som stod bak kampanjen må ta mesteparten av skylda.

– De prøver bevisst å omgå alkoholreklameforbudet i Norge. De må begynne å følge intensjonen i alkoholloven, nemlig at man ikke skal reklamere for det, fordi det skaper problemer for mange.

Han mener omtalen er et soleklart brudd på loven som regulerer markedsføring av alkohol.

Les også: Reklamerer for ti kroner ølkassen på Facebook

Fikk epost med tilbud

Det var i juli og august at bloggerne Annette Haga og Caroline Berg Eriksen kåret "Årets Bloggboble". Tre musserende viner ble testet og vurdert, og de valgte ut en vinner. Ida Wulff la kun ut bilde av flaskene hun fikk.

Det var kommunikasjonsbyrået Släger som sendte ut forespørselen til bloggerne. Ifølge Eirik Øiestad i firmaet skrev de følgende:

I samarbeid med en av våre vinkunder planlegger vi en sommeraktivitet, hvor vi ønsker å utfordre noen utvalgte norske bloggere til å kåre årets BloggBoble. Det er 3 populære, musserende viner som skal i ilden, hvorav én skal gå av med seieren. Tidligere i vår hadde vi et pressearrangement med musserende vin og bobler i alle varianter, med stor suksess. Nå ønsker vi å få bloggernes mening om hvilken musserende vin som vil slå best an i sommervarmen!

Vinen skal ikke ha blitt sendt ut før bloggerne takket ja til å få dem på døra.

NRK.no har vært i kontakt med importøren Strøm som er ansvarlig for utsendingen av vinen, men de har ikke stilt til intervju.

– Ante ikke at det kunne være ulovlig

Caroline «Fotballfrue» Berg Eriksen visste ikke at det kunne være mot loven å skrive om alkoholen:

Caroline Berg Eriksen

Caroline Berg Eriksen, kjent som bloggeren Fotballfrue.

Foto: Fra fotballfrue.no

– Jeg må nok bare legge meg flat, jeg trodde det var helt greit, sier hun.

– På en måte skrev jeg om det på eget initiativ, men samtidig hadde jeg jo aldri gjort det hvis jeg ikke fikk vinen tilsendt, innrømmer hun.

– Jeg håper det går an å se igjennom fingrene her, for det er nok ikke mange bloggere som er klar over hvordan det fungerer, tror Eriksen.

Bloggeren Annette Haga skriver i en epost til NRK at hun heller ikke tenkte på at hun kanskje brøt loven.

– Jeg følte meg ganske sikker på at det var helt lovlig, i og med at jeg omtalte produktene på lik linje som jeg ofte gjør med andre ting jeg får tilsendt, skriver hun.

Ida Wulff droppet å kåre en vinner fordi hun var i tvil om det var lovlig.

– Dessuten har jeg mange mindreårige lesere, så jeg bestemte meg for at det var upassende, skriver hun til nrk.no. Utover det vil hun ikke kommentere saken.

Les også: Rachel ble storblogger på rekordtid

– Strenge regler

– Det er forbudt å reklamere for alkohol, sier Anne Hafstad i Helsedirektoratet. Hun understreker at hun ikke kan kommentere denne konkrete saken, ettersom direktoratet ikke har sett på den.

Det er tillatt for uavhengige medier å skrive om og vurdere alkoholprodukter, men reglene er strenge. Det skal skje på initiativ fra media, og det skal ikke være påvirket eller finansiert av bransjen. Det er bare lov å ta imot produkter og skrive om dem hvis man selv har tatt kontakt først. (Se faktaboks!)

– En frittstående blogger må regnes som en uavhengig redaksjon, og må følge de samme reglene som TV, aviser og liknende, sier Hafstad.

– Det kan ikke være sånn at alkoholbransjen tar initiativ og pusher dette på redaksjonene. Da er de ikke uavhengige, og omtalen vil rammes av reklameforbudet, sier hun.

Hafstad varsler også at de vil følge mer med på alkoholomtale på blogger og sosiale medier framover.

– Aldri igjen

Caroline Berg Eriksen og Annette Haga er enige med Juvente i at de har en påvirkningkraft, men tror ikke det de har gjort har fått flere til å drikke alkohol.

– Jeg vil heller tro at venner og miljø har større påvirkningskraft på en femtenåring enn det jeg har. Dessuten har jeg vært nøye med å skrive at alkoholanbefalinger er forbeholdt de over 18 år, sier Eriksen.

– Jeg stiller meg sterkt tvilende til at mennesker som ikke ville drukket alkohol ellers, får lyst til å gjøre det på grunn av meg. Hvis vi skal snakke om bloggere kan påvirke leserne sine på feil måte, syns jeg man heller bør fokusere på blogger som fremmer selvskading og spiseforstyrrelser, mener Haga.

Men begge tviler på at de kommer til å omtale alkohol de har fått tilsendt igjen.

– Hvis jeg skriver om alkohol i fremtiden er det i såfall helt på eget initiativ, lover Haga.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober