I første kvartal var markedsandelen for TV3 bare 5,3 prosent. I fjor var tallet 6,3 prosent, og i 2000 var TV-kanalen oppe i hele 7,7 prosent i første kvartal, skriver VG.
Seerfiasko
Ifølge redaktør i bransjebladet Kampanje, Lasse Gimnes, er TV3 den desiderte taperen denne våren, og er i ferd med å bli en ubetydelig kanal som ikke klarer å sette dagsorden.
- De hadde kniven på strupen før denne sesongen. Så lanserer de "Kråkeslottet", som er en av de største seerfiaskoer den siste tiden, sier Gimnes.
TV3 hadde under 300 millioner i reklameomsetning i fjor. Grimnes er overrasket over at TV3 ikke tapte mer enn 50 millioner kroner i fjor.
- Jeg blir også overrasket om de ikke taper enda mer i år, sier Gimnes.
Bomskudd
Programdirektør Hans Petter Hognestad i TV3 gjør oppmerksom på at kanalen har fått noen nye seere ved å satse på film og serier de siste ukene.
- Så lenge vi går fremover, kan jeg ikke være misfornøyd, men vi skal bli større og må tilbake på et høyere nivå, sier Hognestad som for tiden befinner seg i København. Sammen med resten av TV3-ledelsen skal de planlegge kanalens nye satsinger til høsten.
Hognestad erkjenner at virkelighets-TV-serien "Kråkeslottet" var et bommert for kanalen.
- Vi er ikke fornøyd med "Kråkeslottet". Vi har heller ikke råd til å floppe med noen av våre konsepter, sier han.
Hognestad vil ikke snakke om budsjetter eller underskudd, og forklarer det med at det er konfidensiell informasjon for et børsnotert selskap.
Snill og tannløs
Arne-Inge Christophersen i medieselskapet Initiativ Universal Media, sier at TV3 har tapt millioner i forhold til det som var forespeilet. Initiativ Universal Media gir reklamekunder råd om hvor de skal plassere TV-spotene.
- TV3 tjente rundt 300 millioner på reklame i fjor. Det er for lite. Det kan de ikke fortsette med. De kan klare det et par sesonger, men det går ikke i lengden, sier Christophersen.
Lasse Gimnes i Kampanje tror TV3s problem er at kanalen er blitt for snill og tannløs.
- Problemet er at TV3 ikke sprenger barrierer. De er ikke lenger de tøffeste. For eksempel var det TVNorge som kjørte "Big Brother", ikke TV3. Tidligere var det TV3 som gikk et steg lenger enn de andre, med blant annet "Robinsonekspedisjonen". Nå er kanalen blitt for snill og kjønnsløs, sier Gimnes.