Budskapet er at det nytter å kjempe. Regissør Nils Arden Oplev flytter fokus fra Mikael Blomkvist og svensk etterkrigskapitalisme til kvinnen som nekter å la seg undertrykke - Lisbeth Salander.
Noomi Rapace er sensasjonelt god som den innesluttede Salander.
Superwoman
Lisbeth Salander er hackernes svar på Superwoman. Allikevel er ingen så undertrykket som hun. Lisbeth er fratatt råderetten over liv og økonomi og satt under verge. Et mysterium som forblir like uløst i filmen som det er i den første boken. Vi må inn i bok nummer tre for å oppklare den vidløftige gåten rundt Lisbeth Salander. Men hva bryr vi oss om det her.
Sterk vold
Filmen drar oss inn i etterforskningen av et gammelt mysterium. Hva skjedde med 16 år gamle Harriet Vanger som forsvant på 60-tallet ?
Oppklaringen avslører en rekke sadistiske mord på kvinner, med bilder av de drepte som frister meg til å ønske 18 årsgrense for filmen. Også en usedvanlig rå voldtekt som Lisbeth Salander blir utsatt for, burde sarte sinn skånes for.
Mishandlingen og kvinneforakten er knyttet til menn langt ute på høyresiden i politikken. Der er filmen totalt i samsvar med Stieg Larssons historie. Han var kjent som en nazijeger, og ble truet på livet for sin etterforskning av svenske nazister.
Oppdrag med Salander
Den mannlige hovedpersonen i boken og i filmen, Mikael Blomkvist, er gravejournalist og forfatter med økonomisk journalistikk som spesialfelt. I filmen blir en lang historie om hvordan Blomkvist blir narret i en felle og dømt til fengsel og erstatning for injurier mot en svensk investor, skåret ned.
Dommen blir motivet for at Blomkvist forlater tidsskriftet Millennium og Stockholm og tar imot et oppdrag fra den gamle industriherren Henrik Vanger. Han skal forsøke å finne ut hva som skjedde da Vangers niese forsvant. Dette oppdraget fører igjen til at han får kontakt med Lisbeth Salander og etter hvert leier henne inn som støttespiller i etterforskningen.
Fokus på forholdet
Den danske regissøren Niels Arden Oplev, som har gitt oss populære TV-serier som Mordkommisjonen og Ørnen, har skåret bort Mikael Blomkvists romslige sexliv, tidsskriftet Millenium og og mye svensk næringsliv.
Dermed blir filmen klarere i fokus på kvinnemishandling, Lisbeth Salander, forsvinningsgåten og forholdet mellom Blomkvist og Salander.
Følsomme scener
"Menn som hater kvinner" er en film som tar i bruk det brede formatet og de store scenene, uten å glemme nærbilder som TV- seerne senere vil bli så glade for.
Det eneste stedet hvor jeg opplever at filmen står stille, er når Blomkvist holder på med oversikten over mordofrene han etter hvert avslører med Lisbeths hjelp. Det blir mange navn, tider og steder å holde orden på.
Ellers har filmen et sitrende driv som ender i et crescendo av nifst troverdige voldsscener med glitrende skuespillerkunst. Menn som hater kvinner er en action-thriller, men den har også myke scener, og antyder et hakk mer følsomhet hos Lisbeth Salander enn det Stieg Larsson gir oss.
Salanders film
Noomi Rapace er glitrende i den vanskelige rollen som Lisbeth Salander og totalt overbevisende. Hun tar Salander helt på kornet slik man er blitt kjent med henne i boken. Sven Bertil Taube fyller rollen som den eldre bedriftsherren Henrik Vanger med verdighet og varme.
En annen som fortjener ros, er Peter Andersson som spiller den ufyselige advokat Bjurman som har makten over Lisbeth Salander. Og Peter Haber, som vi kjenner fra rollen som etterforsker Beck, gjør en overraskene rollefigur som Martin Vanger. Han som burde være stjernen, Michael Nyquist er blitt temmelig konturløs som Mikael Blomkvist.
Dette er Noomi Rapaces gjennombrudd og Lisbeth Salanders film.
"Menn som hater kvinner" - regi: Nils Arden Oplev